Relacja czatu z prezesem zarządu Legimi: Biznes freemium, który pozyskaliśmy na rynku niemieckim stale rośnie
Obrazek użytkownika Czaty
19 sie 2021, 13:00

„Biznes freemium, który pozyskaliśmy na rynku niemieckim stale rośnie” - relacja czatu z prezesem zarządu Legimi

W czwartek, 19 sierpnia 2021 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za I półrocze 2021 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o rozwój na rynku niemieckim, liczbę klientów oraz Legimi 4.0.

W spotkaniu wzięło udział 415 inwestorów, a prezes zarządu odpowiedział na ponad 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z prezesem zarządu Legimi, Mikołajem Małaczyńskim. Podczas spotkania porozmawiamy o wynikach finansowych spółki za II kwartał 2021 roku.

 

Spotkanie rozpocznie się w czwartek, 19 sierpnia 2021 r. o godz. 10:00. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dzień dobry,

 

witam wszystkich uczestników czatu. Przez najbliższą godzinę postaram się odpowiedzieć na wszystkie zadane pytania. W przypadku dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu pod adresem ir[at]legimi[dot]com Dodatkowo zachęcam do zapoznania się z raportem za Q2 2021 - https://www.legimi.pl/relacje-inwestorskie/raporty-legimi/ Zaczynajmy :)

Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
Paweł Biedrzycki

Gratuluję wyników za Q2 2021. Z danych wynika, że kwartalna liczba klientów wzrosła o około 7 tys. osób. Czy takie tempo wzrostu bazy abonentów jest realne do utrzymania w kolejnych okresach?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dziękuję za pytanie, gratulacje należą się całemu zespołowi, który ma za sobą pracowity kwartał. Był to pierwszy kwartał po znaczącym zredukowaniu obostrzeń związanych z pandemią. Do niedawna otrzymywaliśmy wiele pytań o churn związany ze zmianą przyzwyczajeń po powrocie do tzw. normalności. Warto zauważyć, że miniony kwartał był dla nas wciąż wzrostowy i to w dynamicznym tempie. Możemy wnioskować zatem, że subskrypcje zyskały nowych, wiernych odbiorców. Tym samym powinniśmy spodziewać się dalszych dobrych dynamik na podobnym poziomie.

Obrazek użytkownika Anonim
Kazim

Jaki odsetek klientów pozyskanych przez spółkę w 1 i 2Q 2020, którzy przynajmniej raz opłacili wtedy abonament, opłaca go nadal?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dokładnych wartości parametru churn nie podajemy, jednak nie obserwujemy w tej materii żadnych znaczących wahań. Dodajmy również, że przez ten czas aktywnych było w Polsce więcej graczy - oferujących abonamenty na audiobooki oraz mniej bezpośrednia konkurencja z kategorii szeroko rozumianego streamingu. Możemy więc podsumować, że oferta Legimi postrzegana jest jako atrakcyjna i satysfakcjonująca użytkowników niezależnie od sezonu.

Obrazek użytkownika Anonim
Kazim

Jak wygląda obecnie kwestia ustawy o jednolitej cenie książki? W jakim scenariuszu projekt ten może pomóc a w jakim zaszkodzić spółce?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Z uwagi na moje osobiste zaangażowanie w pracy nad ustawą w ramach Prezydium Rady w Polskiej Izbie Książki, o szczegółach bieżących działaniach nie mogę publicznie mówić. Zasadniczo jednak ustawa ma na celu ochronę interesu wydawców i księgarń. Szczególnie możemy na tym skorzystać wspólnie wobec ryzyka realizacji na polskim rynku scenariusza brytyjskiego, gdzie hegemonem stał się wiodący gracz w branży e-commerce. Obecne prace zmierzają w kierunku, który powinien uwzględniać interesy wszystkich zainteresowanych zrównoważonym rozwojem polskiego rynku książki, także cyfrowej.

Obrazek użytkownika Anonim
Piotr

Czy planują Państwo rozpocząć własną produkcję audiobooków ?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Owszem, jesteśmy zaangażowani w takie projekty we współpracy z wydawcami. Jest to naturalna taktyka kontentowa, którą znamy z branży streamingu wideo. Naszym flagowym rozwiązaniem są synchrobooki®, czyli powiązanie formatu do czytania i słuchania umożliwiającego płynne przełączanie się między tą samą treścią dostępną na ekranie czytnika bądź w słuchawkach smartphona. To rozwiązanie zyskuje na popularności i na nim będziemy koncentrować dalszy rozwój oferty treści.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry, czy spółka Legimi planuje kolejne emisje obligacji?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Obecnie mamy za sobą pierwszą udaną procedurę "bankowania" długu. Wpłynie to pozytywnie na wynik finansowy spółki na koniec roku poprzez obniżenie kosztu kapitału obcego. Planujemy podążać tym tropem, zatem w najbliższym czasie nie spodziewamy się emisji nowych obligacji.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Jak przebiega rozwój Readfy?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Biznes freemium, który pozyskaliśmy na rynku niemieckim stale rośnie. Stanowi dla nas dopływ nowych użytkowników, którym oferujemy opcję premium. Dzięki temu mamy sporą wiedzę na temat bieżących wskaźników konwersji i satysfakcji z oferty naszych użytkowników Legimi.de. Warto zwrócić uwagę na to, że kilkadziesiąt tysięcy aktywnych użytkowników (MAU) w Readfy to bardzo wartościowe aktywo do prowadzenia optymalizacji oferty, którego utrzymanie z budżetów marketingowych kosztowałoby kilkaset tysięcy złotych miesięcznie. W ostatnich miesiącach wprowadziliśmy istotne narzędzia pozwalające jeszcze skuteczniej prowadzić wyżej opisane obserwacje.

Obrazek użytkownika Tomas2021
Tomas2021

Dzień dobry, jak wyglądają najbliższe plany rozwoju na rynku niemieckim i jak się one mają do tamtejszych realiów ?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Zgodnie z zakomunikowaną 2 lata temu strategią, Legimi.de rozwijane jest z nadwyżek finansowych powstałych na rynku polskim. Niemiecka spółka stanowi też istotną synergię dla naszego polskiego biznesu. Dzięki współpracy z globalnymi dystrybutorami na rynku niemieckim, nie tylko rośniemy w strefie DACH, ale także możemy wzmocnić naszą obcojęzyczną ofertę w Polsce. Wiemy, że przybywa klientów zainteresowanych treściami zagranicznymi. Można więc powiedzieć, że inwestycje w rynek niemiecki przekładają się na lepszą pozycję polskiego biznesu i naszych polskich dostawców (wydawców). W kolejnych miesiącach planujemy stopniowo zwiększać zaangażowanie marketingowe na rynku niemieckim. Dotychczasowe nasze obserwacje wskazują na bardzo dobre przyjęcie naszej oferty i obiecujące metryki wewnętrzne naszego biznesu. Stopniowy rozwój platformy, powiększenie bazy treści, uruchomienie oferty na czytniki Kindle - to wszystko powinno rzutować na zwiększenie tempa rozwoju.

Obrazek użytkownika leszekg
leszekg

Czy mogliby Państwo przedstawić informacje ilościowe i jakościowe dotyczące spółek realizujących strategię firmy na rynku Niemieckim?
Kto jest w tej chwili największą konkurencją Legimi na rynku niemieckim? Czy to tylko Amazon, czy ktoś jeszcze?
Jakie działania strategiczne i taktyczne są zaplanowane jeśli chodzi o rynek niemiecki na najbliższe półrocze?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Za nami pierwsze skonsolidowane sprawozdanie finansowe. Stopniowo będziemy je uzupełniać o dane ilościowe pochodzące z innych rynków. Na ten moment zależy nam na utrzymaniu porównywalności z danymi prezentowanymi we wcześniejszych raportach. Co do konkurencji - nasze działania na rynku niemieckim, gdzie funkcjonuje więcej graczy znanych z globalnej sceny, potwierdzają, że nasz produkt gotowy jest do dalszej ekspansji i osiągnął tzw. market-fit. Istotnie na rynku niemieckim działa Amazon i jest liderem w branży subskrypcji, jednak jego oferta jest jakościowo inna od naszej - nie pochodzi od wydawców głównego nurtu. Subskrypcje dostępne na rynku niemieckim między sobą znacząco się różnią. Doświadczenia z tego rynku pozwalają nam lepiej pracować nad produktem tak, by zająć odpowiednie miejsce na rosnącym rynku, a nie angażować się na tak wczesnym etapie w bezpośrednią rywalizację o jego wąską niszę. Jest miejsce dla nawet dziesięciu graczy oferujących dostęp do treści w modelu abonamentowym w różny sposób.

Obrazek użytkownika Maciej Wrotniak
Maciej Wrotniak

Dzień dobry, czy spółka planuje dywidendę? czy z nadwyżek będzie raczej zmniejszać zadłużenie / inwestować?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

W najbliższym czasie nie planujemy wypłacać dywidendy. Akcjonariusze więcej skorzystają na rozwoju spółki i wzroście skali biznesu. Oczywiście w przyszłości może się to zmienić.

Obrazek użytkownika Michal.se
Michal.se

Jaki są przyczyny strat na wynikach netto w spółkach zależnych? Kiedy zaczną się dokładać do wyniku skonsolidowanego?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Wprowadzenie sprawozdania skonsolidowanego jest krokiem w stronę uporządkowania struktury grupy Legimi. Chcemy by nierentowne spółki wobec których prowadziliśmy inwestycje kilka lat temu zostały zlikwidowane, przez co zniknie problem obciążenia wyniku. Najwłaściwszą strukturą byłoby posiadanie spółki lokalnego prawa handlowego na każdym rynku, gdzie Legimi oferuje swoją usługę. Inwestorzy będą w ten sposób lepiej informowani o wynikach i będą mogli zorientować się w poziomach ryzyka. Często przypominam w rozmowach z inwestorami, że polski rynek należy dyskontować stopą ryzyka stosowaną przez PE, a rynek niemiecki - VC.

Obrazek użytkownika Anonim
Krystian

Dzień dobry,

 

program motywacyjny zakłada posiadanie przez Legimi 180tys. klientów na koniec roku. Tempo akwizycji nowych klientów w ostatnich kwartałach, wskazuje, że ten cel może być trudny do spełnienia. Jakie jest stanowisko zarządu w tej kwestii, czy uważacie Państwo, że ten cel zostanie zrealizowany?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Panie Krystianie, robimy co możemy, by został zrealizowany :)

Obrazek użytkownika Anonim
Kazim

Czy zarząd rozważa zniesienie uprzywilejowania akcji A1 w kwestii dywidendy? Jak na spółkę publiczną jest to dość niestandardowe rozwiązanie

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Doceniam wnikliwość tego pytania. Jako founderzy spółki od dawna komunikujemy przywiązanie do długofalowej perspektywy rozwoju spółki. Specyfika tych zapisów pozwala inwestorom upewnić się, że nasze akcje nie będą przedmiotem obrotu na NC, tym samym interesuje nas przede wszystkim strona fundamentalna biznesu, a nie krótkoterminowe spekulacje. Zachęcamy do spojrzenia na tę sytuację w taki sposób, że Państwo współinwestujecie z founderami long-term.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy Pan Krzysztof Kostowski pomaga jakoś spółce operacyjnie, czy jest inwestorem kapitałowym?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Pan Krzysztof Kostowski podobnie jak Państwo McGovern przyjęli razem z założycielami długoterminową perspektywę inwestycyjną. Jest to inwestycja kapitałowa bez zaangażowania w organy spółki. Cenimy jednak doświadczenie naszych akcjonariuszy i ich wsparcie.

Obrazek użytkownika Anonim
Kazim

Czy i jeśli tak to kiedy zarząd rozważa przeniesienie notowań na główny rynek GPW?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dziękuję za to pytanie. Z biegiem czasu spółka będzie się kwalifikowała do przeniesienia na GPW. Sporo mówiłem w ostatnich odpowiedziach o długofalowej perspektywie. Przejście na większy parkiet z pewnością jest jednym z naszych długofalowych celów.

Obrazek użytkownika Anonim
Mateusz

Jaki poziom oprocentowania udało się uzyskać z kredytu bankowego?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Panie Mateuszu, precyzyjnych informacji nie możemy udzielić z uwagi na poufność negocjacji, natomiast w komunikacie z dnia 31.05.2020r. (poniżej link) wspomnieliśmy o tym, że jest to rynkowy poziom oprocentowania, znacząco niższy niż obligacyjny.
http://infostrefa.com/infostrefa/pl/wiadomosci/39418865,legimi-sa-13-202...

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy Legimi nadal prowadzi program z bibliotekami, czy to się w ogóle opłaca?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Legimi było pierwszym graczem na polskim rynku, który udostępnił aplikację z e-bookami w bibliotekach publicznych. Nasz model działania jest pionierski na skalę międzynarodową. Przed nami kolejne innowacje w tym obszarze. Spodziewamy się, że będzie to wartościowa dywersyfikacja przychodów w miarę pojawiania się na rynku kolejnych graczy. Działalność ta również ma na celu dotarcie do użytkowników, którzy wcześniej zaopatrywali się w pliki z nieautoryzowanych źródeł. Ma ona zatem także wymiar społeczny.

Obrazek użytkownika Anonim
Kazim

Na jakim etapie jest projekt Legimi 4.0? Kiedy planowane jest pełne wdrożenie?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Planujemy wdrożyć Legimi 4.0 w pierwszej połowie przyszłego roku. Do tego czasu jednak stopniowo będą uwalniane kolejne funkcjonalności.

Obrazek użytkownika Anonim
Akcjonariusz

Co zamierzacie robić z gotówką, której macie coraz więcej?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Rzeczywiście sytuacja cash flowowa spółki stale się poprawia, jednak zgodnie z wcześniejszymi naszymi deklaracjami głównym pomysłem na zagospodarowanie tych środków jest oddłużenie z obligacji. Jest to istotny czynnik zwiększający stabilność funkcjonowania naszego biznesu w przyszłości.

Obrazek użytkownika Anonim
Kazim

Czy na rynku są problemy z dostępnością e-czytników w związku z zakłóceniami w logistyce/produkcji z Azji?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

W tej chwili nie mamy takich obserwacji. Przypomnijmy, że naszą największą grupą docelową są użytkownicy smartphonów.

Obrazek użytkownika Paweł Biedrzycki
Paweł Biedrzycki

Drugi kwartał przyniósł też wzrost marży. Czy obecny poziom jest już docelowym czy jest szansa na dalszą poprawę?

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Panie Pawle, marże za minione półrocze oceniamy dobrze. Nie spodziewałbym się ich powiększania, z uwagi na nasze systematyczne działania z dostawcami kontentu premium. Powinny zatem utrzymać się na zbliżonym poziomie w kolejnych kwartałach.

Obrazek użytkownika Anonim
Anna

Dlaczego czat jest w tygodniu i to rano? Przeciętny człowiek jest o tej porze w pracy ...

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Pani Anno, pozdrawiamy, my również w pracy! Będziemy kontynuować formułę czatów inwestorskich przy omawianiu wyników kwartalnych, ponieważ pytania można nadesłać wcześniej, a zapis czatu odczytać po pracy. Z tego względu też praktykujemy publikacje raportów poza godzinami trwania sesji giełdowej - na koniec dnia. Zachęcamy również do zapisywania się do naszego newslettera inwestorskiego. Szczegółowe informacje dostępna w naszym serwisie relacji inwestorskich.

Obrazek użytkownika Mikołaj Małaczyński
Mikołaj Małaczyński

Dziękujemy wszystkich uczestnikom czatu. W razie pytań zachęcamy do kontaktu poprzez adres mailowy ir[at]legimi[dot]com. Miłego dnia :)

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.