Inflacja napędza wyniki finansowe Dino Polska. W 1 kwartale 2022 sprzedaż sieci marketów wzrosła o 40%
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
09 maj 2022, 07:52

Inflacja napędza wyniki finansowe Dino. W 1 kwartale 2022 sprzedaż największej polskiej sieci marketów wzrosła o 40%

Dino Polska nadal robi swoje. Tak w skrócie można określić najnowsze wyniki finansowe opublikowane przez spółkę. W I kw. 2021 r. Dino po raz kolejny wykazało utrzymujące się, wysokie dynamiki wzrostowe zarówno na poziomie przychodów jak i zyskowności.

Wielkość sprzedaży Dino Polska w I kw. 2022 r. wzrosła o 40% rdr i wyniosła 3,85 mld zł. Wpływ na to miały dwa główne czynniki. Pierwszy to wzrost sprzedaży porównywalnej w funkcjonujących sklepach (LFL) o 20% na tle inflacji żywności 8,7%. Drugi czynnik to przyrost liczby nowych sklepów w ciągu ostatniego roku i generowana przez nie „nowa” sprzedaż.

Wracając jednak do pierwszego czynnika, warto zwrócić uwagę, że rośnie różnica między dynamiką LFL a odczytem inflacji żywności, co jest oczywiście korzystne dla wyników spółki. Ostatnie dwa kwartały pokazały ową różnicę w okolicy 12 p.p., a we wcześniejszych kwartałach oscylowała ona w przedziale 6,5-10 p.p. Pozytywnie wygląda też wzrost kosztów sprzedaży i marketingu oraz kosztów ogólnego zarządu. Rosną one w nieco wolniejszym tempie od dynamiki przychodów, co przy utrzymywaniu wskaźników marżowości, pozytywnie wpływa na zysk netto.

Zobacz także: Inflacja w kwietniu w Polsce dalej utrzymuje się na dwucyfrowym poziomie - podał GUS

Jedyną pozycją w rzis, która „ruszyła” w górę i mocniej odbiła się na zysku netto, to koszty finansowe. W ostatnim kwartale wyniosły on 28,2 mln zł, co jest kwotą wyższą o 165% rdr. Samo saldo zaciągniętych kredytów w ostatnim roku nie wzrosło jednak mocno, ale wyraźnie wzrosły koszty odsetkowe od zaciągniętego długu wraz ze wzrostem WIBOR-u. Same koszty finansowe miały w ostatnim kwartale udział ok. 10% zysku operacyjnego, a rok wcześniej było to niespełna 6%. Ta pozycja najprawdopodobniej w kolejnych kwartałach będzie dalej rosła.

Wyniki finansowe Dino Polska

1

Wzrost sprzedaży porównywalnej LFL vs inflacja spożywcza

2

Źródło: Dino Polska

Wybuch wojny bez wpływu na sprzedaż w marketach Dino

W odniesieniu do poziomu wskaźnika LFL, podczas telekonferencji „powynikowej” dyrektor finansowy Dino Polska powiedział, że LFL we wszystkich miesiącach raportowanego kwartału był podobny pod względem dynamiki. To by oznaczało, że początek wojny nie wpłynął na poziom sprzedaży w marketach Dino ani pozytywnie ani negatywnie, co jest odmienną obserwacją w porównaniu do poziomów marcowej sprzedaży (spadkowej) w innych branżach.

Zobacz także: Dino podtrzymuje cel utrzymania marży EBITDA w tym roku (opis)

Inwestorzy uważnie śledzą w wynikach Dino Polska poziom marży EBITDA. W I kw. 2022 r. wyniosła ona 8,6% i była o 0,2 p.p. niższa niż rok wcześniej. W poprzednich latach wskaźnik ten miał tendencje rosnące, a ostatnie raporty kwartalne pokazują wyhamowanie lub lekki spadek. Z czego to wynika? Otóż odpowiedź widoczna jest nieco wyżej w rzis. Marża EBIT wyniosła niemal tyle samo co rok wcześniej, a więc powodem spadku marży EBITDA jest wolniejszy wzrost inflacji na tle przychodów. Oznacza to, że wskaźniki marżowości podstawowej działalności pozostają na zbliżonym poziomie jak rok wcześniej.
 

Marża zyski EBITDA w Dino Polska

3

4

Źródło: Dino Polska

Dino Polska utrzyma tempo wzrostu liczby sklepów

Dino Polska nadal podtrzymuje dynamiczny trend otwierania kolejnych sklepów. Wcześniejsze deklaracje zarządu mówiły o ilości nie mniejszej od 2021 roku. Z kolei spodziewany wzrost kosztów inwestycji na sklep został określony na kilka procent, co jest z kolei ciekawym założeniem w świetle wzrostu cen towarów i usług budowlanych. Wskaźnik długu netto do EBITDA wzrósł na koniec marca br. do poziomu 1,12 wobec 0,83 trzy miesiące wcześniej i wobec 1,08 rok wcześniej. Patrząc na odczyt tego wskaźnika w dłuższym horyzoncie widać, że oscyluje on wokół 1 i na razie nie budzi zagrożeń. Równie istotny jest fakt, że spółka wciąż utrzymuje zdrową relację między poziomem wydatków inwestycyjnych względem generowanych przepływów z działalności operacyjnej. Te poziomy są zbliżone, a zdarzające się niewielkie nadwyżki inwestycyjne pokrywane są z długu kredytowego.
 

5

Źródło: Dino Polska

Podczas telekonferencji z inwestorami, przedstawiciel Dino Polska nakreślił plany rozwojowe. Podtrzymany został cel utrzymania poziomu marży EBITDA w tym roku. Zarząd deklaruje, że podejmuje wiele inicjatyw, by utrzymać marżę i jednocześnie ograniczyć koszty. Oczekiwany jest wysoki wzrost sprzedaży porównywalnej, a wysoki odczyt inflacji uniemożliwia uniknięcia podnoszenia cen. Spółka nie widzi obecnie przesłanek, aby stwierdzić zagrożenie dla dostępności towarów w jej sklepach. W kwestii łańcuchów dostaw nie widać również zagrożeń dla utrzymania dostępności towarów w sklepach m.in. ze względu uruchomienia dwóch nowych centrów dystrybucyjnych oraz podwyższonego poziomu zapasów. W kolejnych kwartałach poziom zapasów nie powinien istotnie rosnąć. Wskaźnik długu netto do EBITDA zdaniem zarządu powinien być w tym roku niższy lub podobny w ujęciu rok do roku.

Zobacz także: Adam Glapiński: RPP od kilku miesięcy podnosi stopy procentowe i będzie to robić nadal

Kurs akcji Dino Polska (góra) vs wskaźnik C/Z spółki (dół) lata 2017 - 2022

6


Po publikacji najnowszego raportu kwartalnego, zysk netto na akcję za ostatnie 12 miesięcy wynosi 8,7 zł. To oznacza, że wskaźnik C/Z ma wartość ok. 33. Patrząc na historyczne odczyty tego wskaźnika, jest to jeden z niższych odczytów i w przeszłości gdy osiągał takie wartości kurs akcji notował dołek.

Zobacz także: Rekomendacje kwiecień 2022 - oto jakie spółki zalecali kupować i sprzedawać maklerzy!

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.