XTB publikuje szacunkowe wyniki finansowe. Zaskakujący spadek zyskowności spółki w IV kwartale 2022 roku
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
01 lut 2023, 17:33

XTB publikuje szacunkowe wyniki finansowe. Zaskakujący spadek zyskowności spółki w IV kwartale 2022 roku

XTB opublikowało szacunkowe wyniki finansowe za 2022 rok. Zgodnie z raportem, zysk netto spółki był na poziomie 765,7 mln zł, a przychody wyniosły 1,4 mld zł. Jednak w samym IV kwartale nastąpił spadek zysku netto o ponad 27%.

Jak na razie od spółek z GPW otrzymujemy szacunkowe wyniki za IV kwartał 2022 roku. XTB opublikuje skonsolidowany raport roczny 23 marca. Tymczasem, zgodnie z szacunkowymi wynikami finansowymi, w ostatnich miesiącach 2022 roku spółka osiągnęła 216,7 mln zł przychodów (co oznacza wzrost o 18,1%) i 50 mln zł zysku netto (co oznacza spadek o 27,1% r/r). Liczba aktywnych klientów na koniec 2022 roku wyniosła 258 799 osób.

„Rok 2022 był dla XTB kolejnym okresem dynamicznego rozwoju biznesu oraz budowania bazy klienckiej. Wysoka zmienność na rynkach finansowych i towarowych oraz środowisko ujemnych realnych stóp procentowych sprawiły, że handel na instrumentach finansowych stał się mocno atrakcyjny dla wielu inwestorów. W konsekwencji Grupa pozyskała rekordowe 196,9 tys. nowych klientów a liczba aktywnych klientów wzrosła o 35,9% r/r z 190,5 tys. do 258,8 tys. Przełożyło się to na znaczące zwiększenie wolumenu obrotu klientów na instrumentach CFD wyrażonego w lotach – wzrost z 4,1 mln do 6,4 mln lotów, tj. o 55,1% r/r” - czytamy w raporcie spółki.

Jeszcze na początku stycznia, kurs akcji XTB był najwyżej w historii i obecnie utrzymuje się on powyżej 32 zł.

Notowania XTB

XTB WYKRES

Warto przypomnieć, że w rekomendacji dla XTB z października 2022 roku, analitycy z DM Trigon wskazywali cenę docelową dla spółki na poziomie 31,80 zł. Sugerowało to około 35% potencjał do wzrostu. Już wtedy wskazywano, że XTB zaczyna prowadzić w wyścigu brokerów giełdowych w pozyskiwaniu nowych klientów, nawiązując do konkurenta Plus500.

Zobacz także: Akcje wszystkich banków na GPW rosną po tym jak Millennium pozytywnie zaskoczyło wynikami

Sezon wyników kwartalnych, czas na XTB

Na rynku kapitałowym powoli wchodzimy w okres publikacji raportów kwartalnych oraz rocznych. Po dzisiejszej sesji wstępne wyniki za zaprezentowało XTB, jednak pełne dane finansowe za 2022 rok zostaną opublikowane dopiero 23 marca.

Jeszcze w ubiegłym roku prezes XTB, Omar Arnaout informował, że spółka zamierza utrzymać tempo pozyskiwania nowych klientów w 2023 roku na poziomie 40 tys. osób. „Nie wyobrażam sobie, żeby liczba rachunków spadła. Pozyskujemy klientów w trzech segmentach - są to: waluty i surowce, kryptowaluty, a także akcje i ETF. Biorąc pod uwagę, że zarówno akcje globalne, jak i kryptowaluty praktycznie przez cały rok notują spadki, to my w tym roku - upraszczając - pozyskujemy klientów tylko w jednym segmencie. Gdy te dwa pozostałe segmenty zaczną notować wzrosty i sytuacja na tych rynkach zrobi się ciekawsza, to nie widzę żadnej przeszkody, żebyśmy osiągali jeszcze lepsze wyniki” – mówił jeszcze w październiku prezes XTB Omar Arnaout.

Analitycy z Trigon DM podkreślali w swoim raporcie, że utrzymanie tak wysokiego tempa akwizycji nowych klientów jest mało prawdopodobne w dłuższym terminie. Dlatego też w swoich prognozach zakładają tempo około 80 tys. nowych klientów rocznie. Dla porównania, w I kwartale 2022 roku spółka pozyskała 55,3 tys. nowych klientów, w II kwartale było to blisko 45,7 tys. nowych klientów, a w III kwartale prawie 44,8 tys. nowych klientów.

Na koniec warto wspomnieć, że XTB zawarło współpracę z Kanałem Sportowym. Oczywiście jest to w ramach kampanii marketingowej, aby promować ofertę domu maklerskiego. Ma to na celu również pozyskanie większej liczby klientów w przyszłości.

„Priorytetem Zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej prowadzący do umocnienia pozycji rynkowej XTB na świecie poprzez dotarcie z ofertą produktową do klienta masowego. Działania te wspierane są i będą przez szereg inicjatyw, między innymi wprowadzenie nowych produktów czy też akcje promocyjne. Ambicją Zarządu w 2023 r. jest pozyskiwanie średnio co najmniej 40-60 tys. nowych klientów kwartalnie. W styczniu 2023 r. Grupa pozyskała łącznie 42,3 tys. nowych klientów” - napisano w raporcie.

Zobacz także: Kurs akcji Dino Polska najwyżej w historii. Okrągłe 40 mld zł kapitalizacji, dosłownie na wyciągnięcie ręki

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.