Ambra stawia na rozwój organiczny i umacnianie swojej pozycji na rynku
Obrazek użytkownika Piotr Kwestarz
24 lut 2023, 09:00

Ambra stawia na rozwój organiczny i umacnianie swojej pozycji na rynku

Grupa Ambra, producent, importer i dystrybutor napojów alkoholowych, ma zamiar kontynuować swój rozwój organicznie poprzez wzrost przychodów na rynkach, na których już jest obecna. Zarząd podsumował na czacie inwestorskim szanse na dalszy wzrost biznesu, a także wyzwania, którym musi sprostać.

W ostatnim kwartale spółka Ambra odnotowała pozytywne trendy w sprzedaży swoich marek, szczególnie na rynku win musujących, gdzie wyróżniły się marki DORATO w Polsce i ZAREA w Rumunii. Dodatkowo, napoje bezalkoholowe dla dzieci, takie jak PICCOLO w Polsce i ROBBY BUBBLE za granicą, również zanotowały wzrost sprzedaży o 20%.

W Polsce, Czechach, Słowacji i w Rumunii – krajach, w których jest obecna Ambra – rośnie sprzedaż i, według zarządu, jest potencjał do dalszego jej wzrostu.

„Najszybciej, w tempie ponad 12% rosła sprzedaż w Rumunii. Największy wpływ miała sprzedaż win musujących ZAREA. Dynamika sprzedaży w Czechach i na Słowacji wyniosła 5,4% w walutach lokalnych. Nieco wolniej niż w poprzednich okresach rosła tam sprzedaż win musujących MUCHA SEKT. Obydwa te rynki mają znaczny potencjał wzrostu, widzimy także możliwość rozszerzania portfolio i przyspieszenia rozwoju.” - wyjaśnia Piotr Kaźmierczak, wiceprezes zarządu Ambra.

Zarząd zwraca też uwagę na jeden z segmentów działalności, segment win bezalkoholowych, który znacząco wzrósł. Spółka widzi jego dalsze perspektywy rozwoju i potencjał wzrostu, taki jaki miał miejsce na rynkach zachodnich.

„Od dawna czekaliśmy na możliwość testowania potencjału tego nowego trendu, który na kilku rynkach zachodnich (Niemcy, UK) stworzył już znaczące segmenty rynkowe. Dzisiaj wina bezalkoholowe rozwijają się szybko nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach regionu np. w Czechach” - mówi Robert Ogór, prezes zarządu Ambra.

„Bezalkoholowe alkohole tzn. produkty pozwalające korzystać i uczestniczyć w sytuacjach typowych dla "alkoholowych symbolizacji" i emocji odpowiadają na konkretne potrzeby konsumentów. Również wina musujące oraz wina bezalkoholowe mają w naszej ocenie trwałą perspektywę rozwoju” - dodaje.

Z drugiej strony, sytuacja makroekonomiczna wpływa na ograniczanie zakupów konsumenckich.

„Dochody rozporządzalne konsumentów obniżyły się. Wpływ miała na to inflacja i nienadążający za nią wzrost płac. Rosły również ceny win i innych alkoholi. Wpłynęło to na zmniejszenie się ilości zakupów konsumenckich prawie wszystkich kategorii alkoholowych” - mówi Piotr Kaźmierczak.

Zobacz także: Grupa AMBRA publikuje półroczne wyniki. Mimo rosnących kosztów, spółka utrzymuje poziom zyskowności

Inwestycje i przejęcia

Strategia Ambry oparta jest przede wszystkim na wzroście organicznym. Najłatwiej to zauważyć w inwestycjach grupy.

Spółka utrzymuje tempo inwestycji i nie zamierza go ograniczać, Celem nadrzędnym jest zwiększenie efektywności produkcji oraz zwiększenie jakości produktów. Inwestycje mają też na celu zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Według zarządu przełożą się w przyszłości na wzrost przychodów i zmniejszenie kosztów.

„Nasze inwestycje nie mają ani charakteru czysto odtworzeniowego, ani zwiększania mocy produkcyjnych. Priorytetem jest efektywność i jakość. W tym rozumieniu wszystkie inwestycje będą umożliwiać wzrost zysków, chociaż nie przede wszystkim przez wyższe ilości wyprodukowanych produktów, a raczej ich wyższą rentowność” - precyzuje Piotr Kaźmierczak.

Zobacz także: Ambra zamierza wydawać na inwestycje średnio 25 mln zł rocznie w ciągu następnych 4-5 lat

Ambra, oprócz wzrostu organicznego, zamierza też rozwijać się przez przejęcia. Jednak zarząd nie podaje na razie konkretnych celów akwizycyjnych. Obserwuje rynek i szuka celów, które są jak najbliżej działalności Ambry i zwiększą wartość dla akcjonariuszy.

„W przypadku akwizycji mamy bardzo konkretne oczekiwania. Szukamy marek lub firm z dużym potencjałem, wpisujących się w naszą strategię, do których jesteśmy w stanie coś wnieść, by zwiększyć ich wartość” - zaznacza wiceprezes zarządu.

Spółka koncentruje się na rynkach, na których już prowadzi działalność. Zarząd widzi w nich duży potencjał wzrostu, tak więc ewentualne akwizycje prawdopodobnie nie będą prowadzone na nowych rynkach.

Przychody i koszty zadłużenie

Większość kosztów działalności wciąż rośnie i nie widać oznak spowolnienia. Ambra stara się reagować na tę sytuację i co najmniej utrzymać poziom zysków.

„Jak pokazują wyniki, podejmujemy wysiłki reagowania na rosnące koszty podnoszeniem cen produktów. Pomimo niewystarczającej skali podwyżek skutkującej obniżeniem rentowności marży o 1,7 p.p. atrakcyjność naszych produktów i marek u konsumentów pozwala osiągać równowagę między poziomem sprzedaży, wielkością marży oraz rosnącymi kosztami operacyjnymi. Skutkuje to przynajmniej utrzymaniem poziomu zysków Grupy” - mówi prezes zarządu, Robert Ogór.

„Ponieważ rosnące koszty dotykają w podobnym stopniu również naszego otoczenia i produktów konkurujących wierzymy, że również w przypadku konieczności dalszych podwyżek cen uda nam się utrzymać równowagę i popyt na nasze marki z dobrym wynikiem dla akcjonariuszy” - dodaje.

Mimo zmian makroekonomicznych, inwestycji i innych chłonnych finansowo przedsięwzięć, Ambra utrzymuje wciąż niski poziom zadłużenia wyraźnie poniżej jednokrotności EBITDA.

„Zamierzamy finansować znaczącą część inwestycji ze środków własnych, a pozostałą korzystając z finansowania zewnętrznego Nie potrzebujemy i nie spodziewamy się jednak znaczącego wzrostu zadłużenia” - mówi Piotr Kaźmierczak.

Dywidenda niezagrożona

Na czacie inwestorskim zarząd odniósł się także do przyszłej dywidendy.

Ambra wypłaca regularnie dywidendy od ponad 10 lat i stara się, aby ich wartość nominalna stale rosła. Zarząd podkreślił, że chce kontynuować wzrost wartości dywidendy.

„Chcemy kontynuować wzrost dywidend, natomiast działamy w szybko zmieniającym się otoczeniu i za wcześnie jest jeszcze na proponowanie kwoty dywidendy do wypłacenia za rok 2022/2023. Przyjdzie na to czas po zakończeniu tego roku obrotowego” - podsumował wiceprezes, Piotr Kaźmierczak.

Zobacz także: Grupa AMBRA publikuje wyniki za pierwsze półrocze roku obrotowego 2022/2023

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.