Grupa ZUE zanotowała w I półroczu 2020 r. przychody ze sprzedaży w  wysokości 357,8 mln zł | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
19 sie 2020, 08:56

Grupa ZUE zanotowała w I półroczu 2020 r. przychody ze sprzedaży w  wysokości 357,8 mln zł

ZUE S.A. zanotowała w I półroczu 2020 r. przychody ze sprzedaży w  wysokości 357,8 mln zł. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 13 mln zł, a wynik EBITDA 9,1 mln zł. Na poziomie operacyjnym Spółka wypracowała 2,5 mln zł zysku, a na poziomie netto: 1,5 mln zł. Marża brutto na sprzedaży ZUE rdr wzrosła z 2,5% do 3,6%.

Skonsolidowane przychody Grupy ZUE w I półroczu 2020 roku wyniosły 382,4 mln zł. Zysk brutto na sprzedaży sięgnął 14,8 mln zł, a wynik EBITDA wyniósł 9,1 mln zł. Wynik operacyjny Grupy wyniósł 2,4 mln zł, a zysk netto: 0,9 mln zł. Marża brutto na sprzedaży Grupy ZUE rdr wzrosła z 2,8% do 3,9%.

Szybka reakcja na ograniczenia i zmiany związane z COVID-19 pozwoliła Grupie na kontynuację sprawnej realizacji kontraktów w okresie pierwszego półrocza, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa epidemicznego osób zaangażowanych w ich realizację.

Grupa ZUE utrzymuje wysoki portfel zamówień, którego wartość wynosi obecnie ok. 1,8 mld zł. Od początku 2020 Spółka pozyskała nowe kontrakty o łącznej wartości ok. 134 mln zł netto. Obecnie ma złożone najkorzystniejsze oferty w przetargach na kontrakty miejskie o łącznej wartości ok. 500 mln zł netto i w dalszym ciągu ofertuje na tym rynku. W zasięgu zainteresowania Spółki niezmiennie pozostają także kontrakty kolejowe ogłaszane w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Startując w kolejnych przetargach w tym obszarze Spółka obserwuje obniżenie poziomu cen ofertowych. Dysponując solidnym portfelem zamówień na tym rynku, do nowych zleceń kolejowych ZUE podchodzi obecnie w sposób selektywny, biorąc pod uwagę przede wszystkim ich atrakcyjność dla Grupy.

Od połowy marca pracujemy w nowych realiach związanych z zagrożeniem pandemią COVID-19. Wdrożone przez nas na wczesnym etapie działania ostrożnościowe pozwoliły nam utrzymać zarówno bezpieczeństwo pracowników jak i ciągłość realizacji bieżących projektów. Poprawiliśmy marżę brutto. Konsekwentnie podejmujemy działania w celu poprawy rentowności na starszych kontraktach kolejowych, które nie są przez Zamawiającego waloryzowane. Ponadto systematyczna rozbudowa portfela zamówień powoduje, że zmniejsza się w nim udział kontraktów kolejowych pozyskanych na trudnym rynku ofertowym w latach 2016-2017 - ich spora część zostanie zakończona w 2020 roku. Planując dalsze etapy prac na bieżących projektach zabezpieczyliśmy już kontrakty zarówno z podwykonawcami, jak i z dostawcami materiałów - powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Szczegóły dotyczące wyników przedstawia tabela:

wyniki zue

92% udziału w przychodach Grupy wygenerowanych w I półroczu 2020 roku ma działalność budowlana. Przychody Railway gft stanowiły 7% przychodów Grupy, BPK Poznań wygenerowała 1% przychodów Grupy ZUE.

Komentarz dotyczący sytuacji rynkowej

W lipcu 2020 r. 27 państw UE osiągnęło porozumienie w sprawie budżetu UE na lata 2021-2027. W ramach różnych programów unijnych Polska będzie mogła skorzystać z środków w kwocie ok. 750 mld PLN (w formie dotacji i niskooprocentowanych pożyczek). Zgodnie z przekazywanymi informacjami Polska ma być największym beneficjentem polityki spójności w UE i otrzyma w tym zakresie ok. 66,8 mld EUR, w ramach której m.in. są przewidziane środki na rozwój infrastruktury.

Zgodnie z informacjami z m.in. Ministerstwa Infrastruktury pomimo spowolnienia gospodarczego wywołanego przez pandemię koronawirusa inwestycje infrastrukturalne, m.in. na kolei, będą kontynuowane zgodnie z planowaniem długoterminowym.

Na polskim rynku budowlanym w obszarze infrastruktury kolejowej trwa realizacja Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Jego wartość wynosi ponad 75 mld zł, z czego aktualnie realizowane są inwestycje o wartości ok. 46 mld zł. Realizacja całego programu przewidziana jest do roku 2023.

W sierpniu 2020 r. PKP PLK zakłada, że w 2021 roku gotowe będą dokumentacje projektowe na zlecenia o wartości ok. 36-40 mld zł a w 2022 roku kolejne, na zlecenia warte kilkanaście miliardów złotych. Ma to umożliwić ciągłość realizacji zadań i zapobiec tworzeniu się tzw. górek i dołków pomiędzy perspektywami unijnymi, co miało negatywny wpływ na branżę w przeszłości.

W perspektywie po roku 2021, oprócz bieżących prac modernizacyjnych, planowane są także budowy całkowicie nowych dróg kolejowych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycje kolejowe to łącznie prawie 1800 km nowych linii kolejowych, które mają powstać do końca 2034 r. W przypadku 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają albo ruszą w tym roku. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i  1789 km nowych linii kolejowych.

W obszarze inwestycji miejskich realizacja nowych projektów w kolejnych latach będzie uzależniona m.in. od sytuacji finansowej samorządów. Przeszkodą w ogłaszaniu nowych kontraktów na początku następnej perspektywy unijnej mogą być obecne ograniczenia budżetowe w związku z pandemią COVID-19. W tej chwili budowa nowych linii tramwajowych planowana jest m.in. w Krakowie, Warszawie, Olsztynie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie, Poznaniu czy Aglomeracji Śląskiej. Dodatkowo w Warszawie planowana jest budowa najnowocześniejszej w Polsce zajezdni tramwajowej.

Aktualnie na rynku budownictwa infrastrukturalnego są procedowane przede wszystkim przetargi na inwestycje finansowane z bieżącej perspektywy unijnej. Podaż tych zamówień jest ograniczona i będzie się wyczerpywać. Mając na uwadze długoterminową stabilność rynków budownictwa infrastrukturalnego, rząd i zamawiający publiczni powinny zrobić wszystko co możliwe, aby zapewnić płynne przejście pomiędzy obecną i nową perspektywą finansową UE i nie dopuścić do sytuacji, z jaką mieliśmy do czynienia na początku unijnej perspektywy, która właśnie się kończy. Pomóc temu może jak najszybsze uruchomienie środków na inwestycje infrastrukturalne z unijnego programu odbudowy. Sprawne przejście pomiędzy perspektywami unijnymi jest kluczowym warunkiem do stabilnego i zrównoważonego rozwoju tak ważnej gałęzi gospodarki narodowej, jaką jest rynek budownictwa. Pozwoli to utrzymać rynkowy sposób funkcjonowania tej branży, co przekłada się również na kondycję całej krajowej gospodarki.

Dzięki szybkiej reakcji i wdrożeniu odpowiednich zabezpieczeń i procedur, bieżąca sytuacja związana z pandemią COVID-19 nie wpłynęła istotnie na kondycję Grupy ZUE. Prace budowlane postępują zasadniczo zgodnie z założeniami. Stale pozyskujemy kolejne zlecenia, rozważnie podchodząc do ich wyboru, na co pozwala nam posiadany portfel zamówień. Pozytywnie oceniam zarówno perspektywy wyników w kolejnych kwartałach jak i długofalowe perspektywy dla rynków, na których działamy - dodał Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

O ZUE:

Grupa ZUE to podmiot z branży budownictwa infrastruktury kolejowej i miejskiej, skupiający w  swych ramach potencjał projektowy, handlowy i wykonawczy.

Głównym przedmiotem działalności spółek Grupy ZUE jest projektowanie oraz realizacja w formule generalnego wykonawstwa kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. roboty ziemne i budowa podtorza, systemy odwadniające oraz obiekty inżynierskie i kubaturowe, w tym stacje).

ZUE S.A. posiada szerokie kompetencje w świadczeniu usług w zakresie budowy i modernizacji systemów zasilania infrastruktury tramwajowej oraz budowy i modernizacji tramwajowej i kolejowej sieci trakcyjnej. Przedmiot działalności spółki obejmuje także świadczenie usług bieżącego utrzymania systemów infrastruktury miejskiej tj. torowisk i trakcji, systemów zasilania oraz oświetlenia.

Opracowywanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla branży budownictwa komunikacyjnego jest realizowane poprzez BPK Poznań Sp. z o.o. Działalność handlowa Grupy prowadzona jest poprzez przejętą w kwietniu 2015 r. firmę Railway gft Polska Sp. z o.o., kontynuującą działalność prowadzoną dotychczas przez ThyssenKrupp GfT Polska.

Od 2010 roku akcje ZUE S.A. są notowane na GPW. Większościowym akcjonariuszem, posiadającym 62,53% akcji, jest Wiesław Nowak, pełniący funkcję Prezesa Zarządu Spółki.

Źródło: Spółka, #ZUE

Zobacz także: ZUE SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości