Inter Cars przewiduje w całym ' 21 utrzymanie dynamiki wzrostu przychodów uzyskanej po 10 miesiącach (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
02 gru 2021, 10:40

Inter Cars przewiduje w całym ' 21 utrzymanie dynamiki wzrostu przychodów uzyskanej po 10 miesiącach (wywiad)

Inter Cars, którego skonsolidowane przychody od stycznia do października br. wzrosły o 32,3 proc., zakłada utrzymanie zbliżonej dynamiki w całym 2021 roku dzięki koniunkturze w aftermarkecie - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Piotr Zamora. Dodał, że 2022 rok optymistycznie zapowiada się dla grupy i spodziewa się kontynuacji aktualnego trendu wzrostowego.

"Istotnym czynnikiem, który wpłynął pozytywnie na nasze wyniki, jest utrzymujący się nadal bardzo wysoki popyt u naszych klientów (w warsztatach). Wynika on, moim zdaniem, z wielu powodów, z których wymieniłbym takie jak: akumulacja oszczędności przez gospodarstwa w czasie pandemii, realizacja odkładanych wydatków/konsumpcji podczas pandemii oraz przestawienie wydatków konsumentów z usług na towary. Co istotne, wysoki popyt utrzymuje się nadal w czwartym kwartale 2021 roku. Kolejny czynnik wpływający pozytywnie na naszą branżę, to kwestia opóźnień w produkcji nowych aut. Braki w dostępności komponentów takich jak półprzewodniki, spowodowały spore opóźnienia w produkcji nowych pojazdów. Obecnie czas oczekiwania na nowy samochód jest długi i nieprzewidywalny. Kierowcy zmuszeni do oczekiwania na nowe pojazdy używają ich dłużej, co przekłada się na częstsze serwisy i większe zużycie. Park samochodowy się starzeje" - powiedział członek zarządu.

"W październiku sprzedaż wzrosła o 27,3 proc., listopad i grudzień zapowiadają się na podobnych poziomach w okolicach 30 proc. Warto zwrócić uwagę, że trzeci i czwarty kwartał ubiegłego roku to były już wysokie bazy, a my nadal odnotowujemy wysokie dynamiki. Od stycznia do października sprzedaż grupy wzrosła o 32,3 proc. Zakładamy, że w całym roku podobna dynamika zostanie utrzymana" - dodał.

Skonsolidowane przychody dystrybutora części samochodowych w październiku 2021 roku wyniosły 1.166,3 mln zł, co oznacza wzrost rdr o 27,3 proc. Narastająco od początku roku grupa wypracowała 9.784,2 mln zł przychodów, czyli o 32,3 proc. więcej niż przed rokiem.

Grupa Inter Cars ma spółki dystrybucyjne w kilkunastu krajach. Są to: Litwa, Łotwa, Estonia, Ukraina, Polska, Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry, Rumunia, Chorwacja, Serbia, Bośnia, Bułgaria, Grecja, Włochy, Mołdawia.

"W większości krajów rośniemy szybciej niż konkurencja, zwiększając udziały w rynku. Jest to możliwe dzięki naszym przewagom, wynikającym z szerokości oferty oraz większej niż u konkurencji dostępności części. Jako jeden z największych podmiotów w branży w Europie, współpracujący z ok. 1.600 dostawcami, nie notujemy większych problemów z dostępnością części dla naszych klientów, gdyż do pewnego stopnia mamy możliwość przerzucania popytu na produkty innego dostawcy w przypadku niedostępności" - zaznaczył Zamora.

Członek zarządu przewiduje, że w przyszłym roku dynamiczny wzrost przychodów Inter Cars się utrzyma.

"Rok 2022 zapowiada się więc optymistycznie dla naszej grupy, spodziewam się kontynuacji bieżącego trendu wzrostowego. Wzrost parku aut, podwyżki cen części i wzrost grupy ponad rynek to motory wzrostu. (...) W mojej ocenie, problemy z dostępnością nowych aut mogą przeciągnąć się do końca 2022 roku, bo fabryk półprzewodników nie buduje się w ciągu jednego roku. Warto też zwrócić uwagę na podwyżki cen producentów części w związku z inflacją oraz drożejącymi surowcami, czy rosnącymi kosztami pracy. Wzrost cen u naszych dostawców w trakcie 9 miesięcy 2021 r., szacujemy na 5-7 proc." - ocenił członek zarządu.

"Zarówno większa niedostępność części oraz częste podwyżki cen producentów powodują, że nie tylko przychody rosną wartościowo, ale nie ma presji do obniżania marż. Obecnie mamy już informacje od sporej grupy naszych dostawców, że planują oni podwyżki w pierwszym kwartale 2022 roku, wydaje się więc, że sytuacja w 2022 roku, również w tym aspekcie będzie podobna jak w 2021 roku" - dodał.

Piotr Zamora nie spodziewa się istotnych lockdownów w czwartej fali. Nawet jeśli będą, nie powinny, jak dotychczas, mieć istotnego wpływu na działalność grupy. Rosnąć mogą jednak koszty.

"Elementem niepewności pozostaje wysoka inflacja w regionie. W związku z inflacją, w przyszłym roku spodziewamy się większej presji na podwyżki płac niż w 2021 roku. Należy spodziewać się wzrostu kosztów transportu, energii itp. Z powodu dużego ruchu towarowego brakuje kierowców w logistyce. Ta grupa pewnie będzie miała również roszczenia płacowe" - powiedział.

W jego ocenie, w 2022 roku może być trudno utrzymać relacje przychodów do kosztów we wszystkich krajach działalności grupy. Istnieje ryzyko, że koszty mogą rosnąć szybciej od przychodów. Budżety będą aktualizowane w kolejnych miesiącach.

Po trzech kwartałach 2021 roku Inter Cars miał w Polsce 243 filie oraz 331 za granicą. Grupa ma w kraju 11 magazynów i 6 regionalnych za granicą.

"W Polsce nie planujemy otwierać nowych filii. Za granicą chcemy otworzyć kilkanaście nowych filii w dotychczasowych krajach działalności grupy" - zapowiedział członek zarządu.

Dotychczasowa strategia Inter Cars zakładała wzrost organiczny. W marcu członek zarządu w rozmowie z PAP Biznes nie wykluczył przejęć.

"Nadal koncentrujemy się na rozwoju organicznym i zwiększaniu udziałów rynkowych oraz rozwoju segmentów.(...) Nasza strategia zarzadzania firmą poprzez specjalizacje w ramach segmentów poprawia naszą szybkość działania oraz przekłada się na większą elastyczność. Jednocześnie segmentacja pozwala nam uzyskać synergie nie tylko kosztowe, ale również przychodowe dzięki cross-sellowi naszych produktów. Nasza strategia zarzadzania firmą poprzez specjalizacje w ramach segmentów poprawia naszą szybkość działania oraz przekłada się na większą elastyczność. Jednocześnie segmentacja pozwala nam uzyskać synergie nie tylko kosztowe, ale również przychodowe dzięki cross-sellowi naszych produktów" - powiedział w czwartek Zamora.

"Ze względu na znaczną poprawę wskaźnika zadłużenia nie wykluczamy ewentualnych przejęć lub współpracy z innymi partnerami. Celem jest dalsze umacnianie pozycji lidera, aczkolwiek priorytetem pozostają inwestycje wspierające lub rozwijające core-business oraz inwestycje wspierające zrównoważony rozwój Inter Cars w przyszłości" - dodał.

Wskaźnik Dług netto/ EBITDA grupy po trzech kwartałach 2021 roku spadł do poziomu 1,39 z 1,98 rok wcześniej.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #CAR

epo/ asa/

Zobacz także: Inter Cars SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości