Benefit Systems spodziewa się, że drugie półrocze będzie dla spółki co najmniej tak dobre jak II kw. - poinformował Bartosz Józefiak, członek zarządu Benefitu. Grupa dąży do wzrostu na koniec roku liczby obsługiwanych kart sportowych w Polsce do 1,1 mln, a za granicą do 400 tys. Nie widzi sygnałów słabnięcia rynku pracy w Polsce.
"Otoczenie biznesowe dla naszej firmy jest obecnie bardzo dobre. Trend wzrostu aktywności po pandemii COVID utrzymuje się i coraz więcej wskazuje, że jest to trend stały. Z drugiej strony potrzeby na rynku pracy rosną i popyt na nasze produkty jest bardzo duży" - powiedział Józefiak w trakcie telekonferencji.
"Spodziewamy się, że druga połowa roku będzie co najmniej tak dobra jak drugi kwartał" - dodał.
Wyniki za drugi kwartał, opublikowane we wtorek, przebiły oczekiwania analityków. Zysk netto Benefit Systems wzrósł rok do roku o ponad 200 proc., do 31,6 mln zł i był o 54 proc. wyższy od konsensusu. Wyniki drugiego kwartału 2022 roku były wyższe również od tych sprzed wybuchu pandemii - grupa zanotowała ponad 50 mln zł zysku operacyjnego, czyli o ponad 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed koronawirusem. W reakcji na raport kurs akcji spółki o godz. 10.30 rośnie o 9,6 proc. i jest najwyższy od lutego.
Firma poinformowała w prezentacji dla inwestorów, że dąży do zwiększenia liczby obsługiwanych kart sportowych w Polsce do 1,1 mln na koniec roku. W sierpniu kart było 1,035 mln, o 5 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Benefit nie zanotował typowego w okresie letnim zmniejszenia bazy - w lipcu i sierpniu liczba kart wzrosła.
"W lipcu pierwszy raz w historii mieliśmy nadwyżkę sprzedaży nowych kart ponad umorzenia i zawieszenia kart" - powiedział członek zarządu.
Józefiak ocenił, że prognoza liczby kart w Polsce, ze względu na nieprzewidywalność warunków prowadzenia biznesu, jest raczej konserwatywna.
Za sprawą dwóch podwyżek cen - przeprowadzonych w II półroczu 2021 i II kwartale 2022 roku - średnie przychody na klienta Benefitu rosną. W drugim kwartale tego roku ARPU było o 12 proc. wyższe niż w 2019 roku, a w okresie lipiec-sierpień wzrosło o 13 proc. Podwyżki cen kart wpłynęły również na zwiększenie w II kw. marży operacyjnej grupy, do 11 proc., prawie o punkt procentowy powyżej analogicznego okresu 2019 r. Firma nadal prowadzi negocjacje z klientami o niskiej rentowności.
Aktywność użytkowników kart - istotna z punktu widzenia rentowności spółki - utrzymywała się w II kw. na wyższym poziomie niż przed pandemią, ale spadła w ujęciu rok do roku. Józefiak wyjaśnił, że wskaźnik ten jest bardzo zmienny - w pewnych okresach zbliża się do okresu przed pandemią, w innych nadal jest wysoki. Członek zarządu Benefit uważa, że w dłuższym terminie odbudowa liczby kart wpłynie na obniżenie średniej aktywności, natomiast w krótkim okresie może ona pozostać podwyższona.
Spółka nie widzi sygnałów słabnięcia rynku pracy w Polsce.
"Sygnały z rynku pracy są niejednorodne. Teoretycznie liczba ofert pracy spada, ale na poziomie dużych aglomeracji jest ich więcej, a firmy m.in. z sektora IT zatrudniają, w odróżnieniu do spółek produkcyjnych. Widzimy pozytywne sygnały od pracodawców, liczba oferowanych benefitów w ostatnich kwartałach jest coraz większa" - ocenił Józefiak.
Na rynkach zagranicznych celem grupy jest 400 tys. kart na koniec roku wobec 366,6 tys. notowanych w sierpniu. Podobnie jak w Polsce, za granicą liczba kart wzrosła w lipcu i sierpniu. Podwyżki cen oraz wzrost ARPU kompensują firmie wzrost kosztów wizyt i aktywności klientów.
Decyzja odnośnie tempa rozwoju na nowym rynku, Turcji, ma zostać podjęta po zakończeniu roku. Do tej pory spółka sprzedała na rynku tureckim kilkaset kart, a dodatkowo rozdanych zostało kilka tysięcy kart testowych.
Plany Benefitu obejmują otwarcie w najbliższej przyszłości 10 nowych klubów fitness. W IV kw. 2022 i I kw. 2023 r. ma ruszyć 6 obiektów w Polsce, a reszta to planowane otwarcia zagraniczne. Analizowane jest zamknięcie dwóch rentownych klubów w kraju. Nakłady inwestycyjne w drugiej połowie 2022 roku mają wynieść 60-70 mln zł.
W 2023 roku liczba otwarć będzie zależna od otoczenia rynkowego, ale aktualne plany spółki to ok. 10 nowych lokalizacji na wszystkich rynkach.
(PAP Biznes), #BFTkuc/ osz/