Relacja czatu z zarządem Grupy AMBRA: Nadal będziemy aktywnie monitorować możliwość akwizycji na rynkach, na których jesteśmy obecni
Obrazek użytkownika Czaty
09 maj 2023, 15:47

„Nadal będziemy aktywnie monitorować możliwość akwizycji na rynkach, na których jesteśmy obecni” - relacja czatu z zarządem Grupy AMBRA

We wtorek, 9 maja 2023 r. odbył się czat inwestorski z prezesem zarządu Grupy AMBRA, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem, Piotrem Kaźmierczakiem. Podczas spotkania rozmawialiśmy o wynikach finansowych za III kwartał 2022/2023 roku. Inwestorzy zadawali również pytania o sytuację na rynku wina, potencjalne akwizycje oraz wzrost kosztów.

W spotkaniu wzięło udział 330 osób, a zarząd odpowiedział na ponad 20 pytań. Zapraszamy do lektury całej relacji z czatu.

Obrazek użytkownika Janusz Maruszewski
Janusz Maruszewski

Zapraszamy na czat inwestorski z zarządem Grupy AMBRA, na którym rozmawiać będziemy z prezesem zarządu spółki, Robertem Ogórem oraz wiceprezesem zarządu, Piotrem Kaźmierczakiem. Omówione zostaną wyniki finansowe za III kwartał 2022/23 roku oraz perspektywy rozwoju na rynku wina.

 

Spotkanie rozpocznie się we wtorek, 9 maja 2023 r. o godz. 14:30. Już teraz zachęcamy do zadawania pytań za pośrednictwem poniższego formularza.

 

W przypadku chęci zadania kilku pytań, prosimy je zadawać pojedynczo i za każdym razem klikać przycisk "Wyślij". Ułatwi to przedstawicielom spółki odpowiadanie na pytania.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Witamy na kolejnym czacie wynikowym i zapraszamy do zadawania pytań

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Mam pytanie o produkcję wina prosecco pod marką własną. Jeśli dobrze rozumiem, wino musi być produkowane we Włoszech. Czy to oznacza, że musi być również butelkowane we Włoszech?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Pod naszą marką CIN&CIN wytwarzane jest w regionie Veneto wino musujące prosecco. Wytwarzanie prosecco w regionie pochodzenia tej chronionej prawem apelacji dotyczy zarówno produkcji wina jak i butelkowania.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Jak idą postępy w uruchomieniu własnej farmy fotowoltaicznej? Czy prąd już z niej płynie? Jeśli nie - czy przynajmniej można określić horyzont, w jakim to się uda?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Farma została ukończona, natomiast jej przyłączenie do sieci uzależnione jest od decyzji operatora sieci i prac do wykonania po jego stronie. Zakładamy, że będzie to możliwe w najbliższych miesiącach.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Które koszty produkcji w ostatnim czasie wzrosły najmocniej? Które już się ustabilizowały lub zaczęły spadać?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z ogólnym wzrostem wszystkich kosztów. Największy wpływ miał wzrost cen butelek. Nie obserwujemy spadku cen w żadnej z najważniejszych kategorii. Nadal widzimy znaczną niepewność na rynkach zakupowych, a dostawcy nie są skłonni do gwarantowania cen na dłuższe okresy.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Proszę opowiedzieć o planowanej akwizycji w Dealu Mare - co zadecydowało o podjęciu tej decyzji i jak w Państwa ocenie może się przełożyć na wzrost całej grupy kapitałowej?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Akwizycja winiarni Domaine de Urlati dopełnia nasze portfolio w strategii rynkowej win spokojnych w Rumunii. Urlati jest niewielką, cenioną apelacją regionu winiarskiego Dealu Mare, położoną ok. 120 km od Bukaresztu na południowych stokach Karpat. Oprócz cennych winnic własnych i wytwarzanych z nich win winiarnia odniosła sukces wytwarzając i sprzedając wina ziołowe tradycyjnego regionalnego gatunku Pellin pod własną marką Pellin de Urlati będąc liderem rynkowych tego segmentu.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Koszty wynagrodzeń i pozostałe koszty operacyjne na poszczególnych rynkach wykazują bardzo dużą różnicę w proporcji do przychodów. Skąd takie rozbieżności i czy tutaj widzą Panowie potencjał do optymalizacji?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Skala wzrostu kosztów wynagrodzeń i pozostałych kosztów operacyjnych jest uzależniona od modelu działania na danym rynku. Inna jest struktura kosztów producenta w Rumunii, a inna spółki dystrybucyjnej w Czechach. Różnice nie wynikają zatem z nieefektywności i nie dają potencjału znaczącej optymalizacji. Tempo wzrostu kosztów dostosowujemy również do strategii rozwoju na danym rynku w najbliższych latach, stąd nie zawsze jest ono bezpośrednio związane z dynamiką przychodów.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Pytanie odnośnie przejęć i inwestycji w Rumunii, kiedy można spodziewać się podpisania umów i ewentualnego rozpoczęcia prac inwestycyjnych?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W odniesieniu do rozważanej inwestycji stworzenia nowego miejsca produkcyjnego i przeniesienia tam produkcji z obecnego zakładu w Bukareszcie oczekujemy na ostateczne rozstrzygnięcia związane z programami wsparcia oferowanymi ze środków publicznych.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

W raporcie piszecie Państwo, że na wysoką dynamikę sprzedaży kwartału pozytywnie wpłynął także wcześniejszy niż w ubiegłym roku termin świąt wielkanocnych. Na ile % ew. mln zł sprzedaży szacujecie efekt przesunięcia świąt?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Wpływ terminu świąt wielkanocnych w ostatnich latach był odpowiedzialny za zmianę w granicach 5% sprzedaży trzeciego kwartału naszego roku obrotowego. Trudno jest ocenić, czy w bieżącym roku obrotowym będzie podobnie. Mamy do czynienia z ochłodzeniem nastrojów konsumenckich. Spowolnienie konsumpcji jest faktem. Wino było jednak dotychczas jedną z kategorii stosunkowo odpornych na spadki. Niezależnie od krótkoterminowego spowolnienia jesteśmy optymistami jeżeli chodzi o długoterminowe trend wzrostu konsumpcji wina na tle głównych mainstreamowych.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Widać, że przychody rosną sporo szybciej niż sprzedaż wolumenowa. Czy jest to powrót do przesuwania się struktury sprzedaży w kierunku droższych wyrobów czy też efekt podwyżek cenowych. Kiedy wprowadziliście ostatnie podwyżki i czy są jakies plany w tym zakresie w najbliższych miesiącach?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Na przestrzeni roku 2022 drastyczne wzrosty kosztów zakupu, produkcji i innych kosztów operacyjnych zmusiły nas do kilkukrotnego dopasowywania naszych cen sprzedaży. Równocześnie rozwijamy segment produktów droższych, a zarazem obserwujemy mniejszą wrażliwość konsumentów w wyższych segmentach cenowych obsługiwanych w Polsce np. przez Centrum Wina. Wypadkową tych wszystkich czynników jest wyraźnie szybszy wzrost sprzedaży wartościowej niż ilościowej.

Obrazek użytkownika Anonim
Grzegorz

Czy dostrzegają Państwo pierwsze oznaki spowolnienia tempa wzrostu kosztów?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Niestety nie. Nadal nasze ceny zakupu są zdecydowanie wyższe niż rok, czy nawet kilka miesięcy temu. Chcielibyśmy zobaczyć oznaki stabilizacji, ale sytuacja zakupowa cechuje się dużą niepewnością i zmiennością, stąd też nasza ostrożność w wypowiedziach na ten temat.

Obrazek użytkownika pstaniszewski
pstaniszewski

Jedyną kategorią sprzedażową, która r/r odnotowała spadki to napoje bezalkoholowe. prośba o komentarz.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Segment musujących napojów bezalkoholowych reprezentowany przez marki Piccolo i Robby Bubble w spółkach zagranicznych przeżywał w latach 2021-2022 okres dynamicznego wzrostu. Również nasza sprzedaż do rynków w okresie sezonu świątecznego wykazywała duże wzrosty. Odsprzedaż do konsumentów nie do końca podążała za tym już w grudniu, co spowodowało niższą sprzedaż do klientów w 3 kwartale. Rynek w tym segmencie pokazuje aktualnie słabość, podobnie jak w innych segmentach. Dlatego z ostrożnością patrzymy na perspektywy wzrostów w najbliższych okresach.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy zarząd przewiduje akwizycje na rynkach, na których działa spółka?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Planowana akwizycja w Rumunii jest ważnym elementem naszej strategii na najbliższe okresy.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Czy w już trwającym kwartale albo następnych spółka planuje większe nakłady inwestycyjne? Jaki jest spodziewany wzrost organiczny na koniec roku obrotowego?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Kontynuujemy nasz program inwestycyjny. Tempo wzrostu wydatków będzie z pewnością wzrastać w najbliższych kwartałach. Z jednej strony związane jest to ze zdecydowanie wyższymi niż np. rok wcześniej cenami zakupu maszyn i urządzeń. Z drugiej strony chcemy być przygotowani na czasy lepszej koniunktury konsumenckiej i będziemy inwestować zarówno w wydajność procesów produkcyjnych jak i pozostałych operacji.

Obrazek użytkownika Anonim
A.T.

Czy Ambrze udało się pokryć rosnące koszty wzrostem cen produktów i czy to się odbiło negatywnie na sprzedaży?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Podstawą naszej strategii wartości biznesu jest podnoszenie wartości naszych produktów i marek wyrażone w rosnących cenach przy niesłabnącym zadowoleniu klientów. Wysiłki w tym kierunku zaprocentowały w ostatnim trudnym roku, kiedy wzrosty cen sprzedaży okazały się konieczne. Atrakcyjność naszych produktów na tle otoczenia nie tylko rynkowego, ale całego koszyka wydatków nie ucierpiała i cieszą się one powodzeniem u konsumentów. Ten właśnie konsensus znajduje wyraz w wynikach sprzedaży, a przede wszystkim w wynikach finansowych spółki.

Obrazek użytkownika Anonim
piotr

W jaki sposób firma zamierza inwestować nadwyżki w przyszłych latach?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Planujemy inwestować w efektywność i jakość produkcji i pozostałych operacji. Stąd oprócz inwestycji w nasze zakłady produkcyjne zamierzamy również zwiększyć inwestycje w IT. Rozpoczęliśmy prace nad wdrożeniem nowego systemu ERP, który pozwoli nam szybciej i sprawniej realizować operacje. Nadal będziemy aktywnie monitorować możliwość akwizycji na rynkach, na których jesteśmy obecni. Szczególnie jesteśmy zainteresowani aktywami, których wartość możemy zwiększyć wykorzystując nasze zasoby i know-how.

Obrazek użytkownika Anonim
Gabriel

Jakie główne czynniki wpłynęły na rezultaty wypracowane w III kw. 22/23 roku obrotowego?
Jak wygląda kwestia przejęcia podmiotu w Rumunii? Czy rozważane jest także wejście na inne rynki zagraniczne? Domyślam się, że sporą rolę odgrywa tutaj siła nabywcza klientów.
Utrzymująca się wysoka inflacja i niepewność gospodarcza wpływa negatywnie na konsumpcję klientów? Ambra dostrzega pierwsze tego typu oznaki?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Spowolnienie konsumpcji, w tym również na rynkach alkoholi i wina ma miejsce od kilkunastu miesięcy. W warunkach słabszej koniunktury tym ważniejsza staje się kwestia relatywnej atrakcyjności oferty i efektywności operacji na tle otoczenia.

Obrazek użytkownika Anonim
A.T.

Czy Ambra zamierza z jakiś przyczyn zwiększać zadłużenie w tym roku?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Ambra ma bardzo niski i bezpieczny poziom zadłużenia. W najbliższych miesiącach nie planujemy wzrostu zadłużenia. Rośnie ono jednak sezonowo w ostatnim kwartale roku kalendarzowego ze względu na wypłatę dywidendy i konieczność sfinansowania rosnącego majątku obrotowego w tym okresie.

Obrazek użytkownika Anonim
W.Romanowski

Proszę powiedzieć jak wypadają Państwo na tle konkurencji? Czy zyskujecie udziały w trudnym rynku?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W pogorszonych warunkach koniunkturalnych spółki naszej Grupy radzą sobie dobrze utrzymując wysokie udziały rynkowe jednocześnie wspierane projektami rozwojowymi.

Obrazek użytkownika Anonim
Grzegorz

Dzień dobry, jakie są Państwa prognozy dotyczące bieżącego kwartału?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Spółka nie komunikuje prognoz.

Obrazek użytkownika Anonim
Gość

Dzień dobry
na poprzednim czacie zapewniali państwo że zamierzacie utrzymać wzrost corocznej dywidendy. w związku z tym mam pytanie, czy w pełnych trzech kwartałach tego roku obrotowego zdarzyło się coś, co mogłoby zaburzyć wzrost dywidendy do wypłaty?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Udało nam się zmniejszyć dynamikę wzrostu majątku obrotowego, a nasze zadłużenie jest tylko o 6 mln zł wyższe niż przed rokiem. Nie ma więc żadnych wydarzeń, które negatywnie wpływałyby na możliwości dywidendowe.

Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
Rafał Irzyński

W jakim tempie będzie rósł zapas w spółce w horyzoncie najbliższych kwartałów? Czy będzie to mniej więcej zgodne z dynamiką sprzedaży?

Obrazek użytkownika Piotr Kaźmierczak
Piotr Kaźmierczak

Planujemy utrzymać dynamikę zapasów na poziomie zbliżonym do dynamiki sprzedaży.

Obrazek użytkownika Anonim
Jakub

Jakie perspektywy stoją przed Ambrą, w ciągu najbliższych dwóch lat?

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

W trudnym otoczeniu makroekonomicznym oraz rynkowym (spowolnienie długoterminowych wzrostowych trendów dla wina) oczekujemy skutecznego zwiększania atrakcyjności i konkurencyjności naszych propozycji produktów i marek na tle otoczenia. Dodatkowo innowacje rynkowe powinny kreować wartość dodaną i potencjał w nowych segmentach (Winiarnia Zamojska, alkohole bezalkoholowe). Nie wykluczamy, że okres pogorszenia koniunktury wywoła z czasem potrzeby i perspektywy konsolidacji, a za tym nowe możliwości akwizycji.

Obrazek użytkownika Anonim
Łukasz

Gratuluję kolejnego udanego kwartału i życzę jeszcze lepszych w przyszłości :D

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy za życzliwość i będziemy rzetelnie pracować nad dalszym rozwojem.

Obrazek użytkownika Robert Ogór
Robert Ogór

Dziękujemy serdecznie za uczestnictwo i Państwa pytania. Do zobaczenia po wynikach rocznych!

Zostaw swój e-mail: przypomnimy Ci o zbliżającym się czacie, na kilka minut przed jego rozpoczęciem

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.