Premiera The Medium przyniosła Bloober Team rekordowe wyniki. Spółka miała blisko 21 mln zł zysku netto w 2021 roku
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
18 mar 2022, 18:28

Premiera The Medium przyniosła Bloober Team rekordowe wyniki. Spółka miała blisko 21 mln zł zysku netto w 2021 roku

Bloober Team opublikował wyniki finansowe za 2021 rok, po ubiegłorocznej premierze największej gry z portfolio, czyli The Medium. Przychody krakowskiej spółki w tym okresie wyniosły 78,1 mln zł, natomiast zysk był na poziomie 20,95 mln zł.

28 stycznia 2021 roku odbyła się premiera gry The Medium od Bloober Team. Był to dotychczas największy projekt realizowany przez krakowskie studio, gdyż prace nad nim trwały kilka lat, a spółce udało się opatentować symultaniczną rozgrywkę na dwóch ekranach. Produkcja okazała się sukcesem, do tej pory na platformie Steam wystawiono ponad 6 tys. recenzji, z których aż 89% jest pozytywnych. W międzyczasie produkcja trafiła na konsole PlayStation 5, gdyż w dniu premiery była już dostępna na nowych konsolach Microsoftu. Trwają również prace nad poszerzeniem uniwersum za pośrednictwem wersji planszowej gry.

Opublikowane dzisiaj wyniki finansowe za 2021 rok uwzględniają 11 miesięcy sprzedaży tytułu, najpierw właśnie w wersji pecetowej i na konsolach Xbox, a następnie na Playstation 5. Warto pamiętać również, że gra od premiery przez 12 miesięcy była dostępna w abonamencie Xbox Game Pass. Zgodnie z najnowszymi danymi, przychody spółki w minionym roku wyniosły 78,1 mln zł, natomiast zysk to 20,95 mln zł. Ostatnio krakowskie studio poinformowało o pozytywnej interpretacji IP Box, dzięki czemu dochód ze sprzedaży gier może podlegać preferencyjnemu opodatkowaniu o stawce 5%.
 

Wyniki finansowe Bloober Team

wyniki bloober

Źródło: Spółka

Przed Blooberem kolejne miesiące będą stać pod znakiem prezentacji jeszcze większych tytułów od The Medium, jeden realizowany wspólnie z Konami, a drugi z Take-Two Interactive. Aktualna wycena spółki przekracza poziom 300 mln zł.
 

Notowania Bloober Team

Bloober Team

Zobacz także: Producenci gier z Polski nie zamierzają przesuwać premier. Jednak w długim terminie wojna wpłynie negatywnie na całą branżę

Wyniki Bloobera ponad rok od premiery The Medium

Za krakowską spółką rok pełen pracy. Najpierw na rynku zadebiutował tytuł The Medium, którym spółka zakończyła cykl horrorów stricte psychologicznych, a teraz zamierza wejść w produkcję horrorów z większą liczbą elementów akcji. Produkcja prezentująca symultaniczną rozgrywkę na dwóch ekranach spodobała się graczom, przedstawiony klimat Krakowa w mrocznej oprawie przypadł im do gustu, dlatego też uniwersum gry zostanie poszerzone o wersję planszową. Bloober Team w tym roku obchodził 13-lecie założenia firmy, a jeszcze wcześniej w akcjonariacie firmy pojawił się chiński gigant Tencent. Wykup udziałów nastąpił po wyjściu z inwestycji funduszu Rockbridge TFI. Ponadto, zaprezentowano nowy projekt w oparciu o IP Layers of Fear. W takim razie jak prezentują się wyniki finansowe za 2021 rok? Jak można zobaczyć w powyższej tabeli, przychody spółki w 2021 roku przekroczyły 78 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł blisko 21 mln zł, a zysk EBIT 22,79 mln zł.

„Wydane w ubiegłym roku The Medium było nie tylko naszym największym i najbardziej ambitnym projektem. Było też marzeniem do zrealizowania „na później”, kiedy będziemy zdolni, by sprostać technologicznym wymaganiom gry z fabułą rozgrywającą się w dwóch światach jednocześnie. 28 stycznia 2021 r. to marzenie zostało zrealizowane. Nigdy wcześniej do produkcji nie zaangażowaliśmy takich sił i środków, nie wspierali jej fachowcy takiego pokroju jak Tomasz Bagiński, Troy Baker, Mary Elizabeth McGlynn czy Akira Yamaoka” - czytamy w raporcie finansowym spółki.

Mimo udanej premiery, gdzie w zaledwie dobę gra zwróciła poniesione koszty produkcji oraz marketingu w wysokości 12 mln USD, i dobrego odbioru gry The Medium, na platformie SteamDB widać zdecydowany spadek zainteresowania polską produkcję. Fakt, że po drodze odbyło się wiele innych premier, zarówno mniejszych i większych, jednak do tej pory po ponad roku od premiery nie nastąpił moment, w którym peak graczy odbiłby choć na chwilę od dna. Pokazuje to właśnie poniższy wykres. Pozytywem pozostaje liczba recenzji na plus, bo jest ich aż 89%, a warto pamiętać, że horror nie należy do najłatwiejszych gatunków na rynku gier.
 

The Medium SteamDB

Źródło: SteamDB
 

Przed spółką miesiące pełne wyzwań. Jak wiemy już od dłuższego czasu, Bloober pracuje nad IP zewnętrznego wydawcy jakim jest Konami. Wielu graczy czy fanów gatunku liczy na produkt w oparciu oczywiście o Silent Hill. Drugi projekt natomiast powstaje wspólnie z Take-Two Interactive i zgodnie z ubiegłorocznymi zapowiedziami, już w tym roku powinniśmy poznać szczegóły któregoś z nich. Ponadto w tym roku powinna odbyć się premiera gry powstającej na wcześniejszym IP spółki, jakim jest Layers of Fear.

„Jak zawsze nie odkrywamy wszelkich posiadanych kart, można się więc spodziewać, że jeszcze nie raz zaskoczymy niespodziankami. Bloober Team SA wchodzi więc w 2022 rok na zupełnie nowej pozycji, a ten rok pokaże nie tylko nasze aspiracje, ale konkretne osiągnięcia dzięki pracom i decyzjom, które podjęliśmy w minionych latach” - podsumowano w raporcie.

Zobacz także: Chimera od Creepy Jar będzie rozwijana podobnie jak gra Green Hell. Premiera w formule wczesnego dostępu w 2023 roku

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.