Premiera Dying Light 2 i debiuty dwóch spółek na NewConnect, oto najważniejsze wydarzenia I kwartału polskiej branży gier
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
30 mar 2022, 12:02

Premiera Dying Light 2 i debiuty dwóch spółek na NewConnect - oto najważniejsze wydarzenia I kwartału polskiej branży gier

Patrząc pod globalnym kątem, rynek gier nie mógł narzekać na nudę. Przejęcie Zyngi przez Take-Two, Activision Blizzard przez Microsoft, premiery największych tytułów jak Elden Ring. Polski rynek natomiast wyróżnił się premierą Dying Light 2 od Techlandu.

Styczeń i luty był dynamiczny na globalnym rynku gier. Najpierw zaczęliśmy od informacji o działaniach na rynku akwizycji: przejęcia dokonało Take-Two Interactive kupując spółkę Zynga, a następnie doszło do największej transakcji, kiedy Microsoft ogłosił chęć zakupu Activision Blizzard. Luty natomiast był miesiącem premier. Najpierw debiut Dying Light 2 od polskiego Techlandu, następnie exclusive Horizon Forbidden West na konsole Playstation, a na koniec miesiąca premiera Elden Ring od studia FromSoftware. Jeszcze w marcu udostępniono GTA V na konsole nowej generacji.

Jeżeli spojrzymy bliżej, na rodzimy rynek gier, pojawiło się kilka ważnych kwestii do zakomunikowania. Na wyróżnienie zasługuje głównie premiera Dying Light 2 od Techlandu. CD PROJEKT próbował wybić się z marazmu inwestorów, najpierw prezentując Cyberpunka na konsole nowej generacji, a następnie ogłaszając nową sagę wiedźmińską. Na wiele premier polskich tytułów nie mieliśmy co liczyć, bo obok Dying Light 2 ukazał się Model Builder od Moonlit. Jeżeli zaś chodzi o rynek kapitałowy, który jest przepełniony spółkami z branży gier, to na rynku NewConnect zadebiutowały dwie firmy: Road Studio oraz Hydra Games.

Podsumowujemy I kwartał 2022 roku na rynku gier. Choć już wiemy, że rozpoczynający się II kwartał może przynieść wiele ciekawych newsów. Na pewno zaliczymy do nich prezentacje gier z portfolio 11 bit studios, ewentualna premiera projektu World War 3 od The Farm 51, ale również premiery długo wyczekiwanego Aircraft Carrier Survival od CreativeForge Games czy Green Hell VR od Incuvo.

Zobacz także: Wyceny polskich producentów gier względem generowanych zysków zrobiły się atrakcyjne. Czy zbliżamy się do końca sektorowej bessy?

Ciekawe ruchy na rynku akwizycji

12,7 mld USD. Taka była wartość pierwszej transakcji na rynku gier, kiedy Take-Two Interactive ogłosiło przejęcie producenta gier mobilnych Zynga. Już wtedy w mediach pojawiały się porównania, że jest to zdecydowanie większa akwizycja w porównaniu do ogłoszenia zakupu w 2020 roku przez Microsoft Bethesdy za 7,5 mld USD. Jednak kilka dni później właśnie gigant z Redmond ogłosił przejęcie Activision Blizzard za 68,7 mld USD. Oczywiście nim transakcja zostanie sfinalizowana, może minąć co najmniej rok, jednak jest to dotychczas największa akwizycja na rynku gier.

Na polskim rynku wyceny również stały się atrakcyjne. Jeszcze w ubiegłym roku, a dokładniej w połowie grudnia, PCF Group zakupiło 50,01% udziałów w spółce Incuvo. Dzięki temu jedna z największych firm gamingowych w Polsce poszerzy swoje kompetencje o produkcje gier w wirtualnej rzeczywistości.

W I kwartale 2022 roku 11 bit studios nabyło 40% udziałów w spółce Fool’s Theory, która pracuje nad produkcjami RPG. Jak na razie ma na swoim koncie jeden tytuł, Seven: The Days Long Gone wydany w 2017 roku. Obecnie studio pracuje nad projektem o roboczym tytule Vitriol, który zostanie wydany właśnie przez 11 bit studios. Warszawska spółka zainwestuje w produkcję oraz marketing ponad 17 mln zł, co oznacza zdecydowanie większy budżet niż w przypadku Cyberpunka. Ruch na rynku akwizycji dokonał również Ten Square Games. W połowie marca producent gier mobilnych kupił udziały w spółce Gamesture, które stanowią 24,8% kapitału zakładowego. Całkowita inwestycja w firmę ma wynieść około 3,5 mln USD. Podobnie jak Fool’s Theory, również Gamesture zajmuje się produkcjami RPG.

Zobacz także: 11 bit studios pomimo braku premier wciąż świetnie zarabia. Spółka w czwartym kwartale przebiła oczekiwania analityków

Debiut Road Studio na rynku NewConnect

Pierwszym tegorocznym debiutem na rynku NewConnect było Road Studio z grupy Movie Games. Spółka jeszcze w 2021 roku przeprowadziła ofertę publiczną akcji, w ramach której pozyskała 2 mln zł. Cena emisyjna Road Studio wynosiła 50 zł, natomiast pierwsza sesja została zakończona na -28%. Jednak jak wiadomo, również początek 2022 roku nie zmienił nastrojów inwestorów do spółek z branży gier, w szczególności tych debiutujących na rynku NewConnect.

Road Studio jest dopiero przed swoimi pierwszymi premierami. Jako pierwsza powinna zadebiutować najważniejsza gra studia, czyli Alakan Truck Simulator. Wcześniej nad produkcją pracowało Movie Games, a Road Studio odkupiło prawa do gry, poszerzając tym samym tytuł o nowe mechaniki etc. W planach jest zaprezentowanie demo ATS podczas targów E3, które odbędą się w czerwcu. Premiera pełnej wersji zaplanowana jest na III/IV kwartał 2022 roku. W pipelinie jest jeszcze American Motorcycle Simulator, a spółka będzie rozwijać nowe projekty z gatunku symulatorów drogi.
 

Notowania Road Studio od debiutu

Road Studio

Debiut Hydra Games na rynku NewConnect

Drugim debiutantem z branży gier było Hydra Games. Spółka wchodząc na giełdę miała już na swoim koncie m.in. premierę gry Don’t be afraid, która łączy w sobie elementy produkcji przygodowej oraz horroru. Tytuł zadebiutował w grudniu 2020 roku i zebrał bardzo pozytywne recenzje na platformie Steam (84% z około 260). Jednak to nie uchroniło przed spadkiem na pierwszej sesji nawet o -60%. Cena odniesienia była zdecydowanie wyższa w porównaniu do Road Studio, bo wyniosła 150 zł.

Zgodnie z zapowiedzią spółki podczas prezentacji na debiucie, w planach jest wydawanie 2-3 gier rocznie. Aktualnie trwają prace nad kilkoma projektami. Jednym z nich jest Bad Trip z gatunku story-driven simulator, dla którego inspiracją jest znany serial Breaking Bad. Drugi ma na razie roboczy tytuł The Last Breath - survivalowo-psychologiczny horror. Ostatnim zaś będzie Artificial Inteligence Defence, jak sama nazwa wskazuje gra o tematyce tower defence. Mają one mieć premierę jeszcze w 2022 roku.
 

Notowania Hydra Games od debiutu

Hydra Games

Premiera Dying Light 2 od Techlandu

Na początku lutego odbyła się premiera Dying Light 2 od wrocławskiego Techlandu. Pojawiały się pewne obawy, aby tytuł nie powtórzył problemów na starcie jakie zaliczył Cyberpunk w grudniu 2020 roku. I udało się nie powielić błędów CD Projektu, dzięki czemu jest to najbardziej wyróżniające się wydarzenie w I kwartale na polskim rynku gier i nie tylko. Co więcej, Dying Light 2 będzie w tym roku największą polską premierę, gdyż żadne inne studia nie szykują premier z segmentu AAA w tym roku.

Jak widać poniżej, najwyższy peak graczy na Steamie został zanotowany w pierwszych dniach od premiery. Teraz, 2 miesiące od debiutu zdecydowanie spadło zainteresowanie polską produkcją. Jest to dość zaskakujące, gdyż tytuł na starcie oferuje tryb multiplayer. Na platformie Steam jest blisko dwukrotnie więcej graczy w dobowym peaku w porównaniu do Dying Light 2.
 

DL2 Steam

Źródło: SteamDB
 

Wiemy, że w planach Techlandu jest wydanie niebawem pierwszego, pełnoprawnego DLC do gry. To oznacza, że dodatek pojawi się zdecydowanie szybciej w porównaniu do Cyberpunka, który do dzisiaj nie otrzymał fabularnego DLC. Techland z racji, że nie jest spółką giełdową, nie ma obowiązku podawania informacji o liczbie sprzedanych egzemplarzy tytułu, jednak możemy spodziewać się, że taka wiadomość się pojawi, gdy spółka będzie chciała pochwalić się wynikiem.

Zobacz także: Debiut Techlandu na giełdzie wciąż pozostaje niepewny. Tymczasem zainteresowanie Dying Light 2 miesiąc po premierze jest mniejsze niż Cyberpunk 2077

Zapowiedź Wiedźmina nie poprawiła jeszcze nastrojów

22 marca otrzymaliśmy pierwszą informację, że CD PROJEKT pracuje nad nową sagą z uniwersum wiedźmińskiego. Była to jedna z najbardziej wyczekiwanych wiadomości przez inwestorów, jednak euforia nie była widoczna. Kurs akcji na otwarciu sesji otworzył się na kilkuprocentowym plusie, żeby później wrócić do ostatnich poziomów. Zapowiedź nowej, wiedźmińskiej sagi to pokłosie podpisania umowy z Epic Games na korzystanie z silnika Unreal Engine 5 przy nowych produkcjach warszawskiej spółki. Tym samym CD PROJEKT porzuca prace na RedEngine, jedynie będzie rozwijać Cyberpunka na tym silniku.

Pozostając przy temacie producenta Cyberpunka, w połowie lutego udostępniono wersję next-genową oraz wydano dotychczas największego patcha 1.5. Zainteresowanie grą nieco wzrosło i przewyższyły niedawnego debiutanta, jakim był Dying Light 2. Na II kwartał zaplanowano jeszcze premierę Wiedźmina III na konsole nowej generacji.

Do pozostałych wydarzeń z rodzimego rynku gier na pewno należy zaliczyć premierę gry Model Builder od Moonlit, rozpoczęcie notowań indeksu WIG-Gry w ubiegłym tygodniu czy przesunięcie premiery projektu World War 3 od The Farm 51. Kolejne miesiące mogą być jeszcze intensywniejsze pod względem polskich premier i prezentacji nowych tytułów.

Zobacz także: Kalendarz premier polskich gier na kolejne miesiące. Co szykują spółki notowane na giełdzie?

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.