Omicron uderzył w wyceny spółek turystycznych, ale mimo to akcje Enter Air zaliczają solidne odreagowanie
Obrazek użytkownika Szymon Machalica
01 gru 2021, 15:31

Omicron uderzył w wyceny spółek turystycznych, ale mimo to akcje Enter Air zaliczają solidne odreagowanie

Ożywienie w branży turystycznej jest zagrożone i inwestorzy o tym wiedzą. Obecne szczepionki Covid-19 prawdopodobnie nie będą tak skutecznie przeciwko Omicronowi jak przeciwko innym wariantom, powiedział w wywiadzie z Financial Times, dyrektor Moderny, Stephane Bancel.

W przypadku braku ostatecznych odpowiedzi lub danych, rynek jest pozostawiony chwytając się wszystkiego, co może zapewnić pewne pozory pewności. Problem w tym, że nie ma żadnej. Branża turystyczna jak i linie lotnicze sinusoidalnie przeżywają ożywienie. Przyglądamy się dokładnie rekomendacjom spółce notowanej na warszawskim parkiecie Enter Air.

Akcje linii lotniczych w obliczu nowych wariantów koronawirusa

Naukowcy z RPA wykryli wariant, który zawiera dużą liczbę mutacji, budząc obawy, że może się on szybko rozprzestrzeniać. Kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz USA w piątek, postanowiły zawiesić podróże z regionów. W piątek akcje Boeinga, linii lotniczych i innych firm turystycznych zaczęły spadać.

Kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz USA w piątek, postanowiły zawiesić podróże z regionów, dzień po tym jak Wielka Brytania ogłosiła, że tymczasowo zawiesi loty z RPA, Namibii, Lesotho, Eswatini, Zimbabwe i Botswany. Stany Zjednoczone od poniedziałku zabroniły wjazdu gościom z RPA, Botswany, Zimbabwe, Namibii, Lesotho, Eswatini, Mozambiku i Malawi. Administracja Bidena ogłosiła tę decyzję po zamknięciu giełdy w piątek.

Kluczowe momenty dla akcji linii lotniczych to ostatnia wiadomość o pigułce Pfizera, która zmniejszała ryzyko hospitalizacji lub śmierci o 89% w badaniu na grupie pacjentów wysokiego ryzyka. Pomógł również lepszy od oczekiwań październikowy raport o zatrudnieniu, który wskazywał na ożywienie. Obecnie sytuacja ponownie się zmienia. Jedynym pewnikiem w tej chwili jest zmienność, szczególnie wśród akcji spółek związanych z podróżami i wypoczynkiem.

Nowy wariant jako okazja do zakupów akcji linii lotniczych

global-industry

Zobacz także: Tesla jest dla ciebie za droga? Oto 3 "tanie" spółki, które produkują samochody elektryczne

Linie lotnicze i producenci samolotów, tacy jak Boeing, są optymistycznie nastawieni do ponownego wzrostu popytu na podróże, szczególnie ze względu na ostatni spadek liczby zachorowań i po tym, jak USA zniosły ograniczenia wjazdu na teren kraju na początku tego roku. Większość nowych wariantów już nie jest dużym zaskoczeniem, który powoduje zapaść i szok. Wręcz przeciwnie. Obserwatorzy tych sektorów widzą w tym kolejne okazje do nowych zakupów, ponieważ w dłuższej perspektywie wszyscy wiedzą, że totalny paraliż nie jest możliwym scenariuszem. „Kupowałbym akcje związane z podróżami i rekreacją, tak jakby istniał mega trend, który odbija się od Covida" - napisał Peter Boockvar, dyrektor inwestycyjny Bleakley Advisory Group.

Delta Air Lines i United Airlines są jedynymi amerykańskimi przewoźnikami, którzy w przyszłym miesiącu mają zaplanowane loty do i z RPA bez międzylądowania. United stracił 9,6% i zamknął się na poziomie 42,26 USD, podczas gdy Delta spadła o 8,3% do 36,38 USD. American Airlines spadły o 8,8% do 17,75 USD. Hotelowy gigant Hilton spadł o 6.3% do 136 USD, a Marriott o 6.5% do 147.44 USD.

Według Cirium, firmy konsultingowej z branży lotniczej, w grudniu zaplanowano 122 loty między USA a RPA. United, który ma najwięcej regularnych usług z 87 lotami, ma wznowić loty non stop między Newark, New Jersey, hub i Cape Town w przyszłym miesiącu. Rzeczniczka prasowa powiedziała, że obecnie nie są planowane żadne zmiany. Delta ma 35 zaplanowanych lotów między USA a RPA w grudniu.

Sektor został również wzmocniony przez wyniki Airbnb (ABNB) i Expedii (EXPE), które dostarczyły kolejnych oznak, że odbicie nabiera tempa. Airbnb skomentował, że miał „najsilniejszy kwartał w swojej historii", ponieważ odbicie w branży turystycznej, które rozpoczęło się na początku tego roku, przyspieszyło w trzecim kwartale, podczas gdy Expedia również pobiła oczekiwania i uderzyła w optymistyczny ton, jeśli chodzi o nadchodzące miesiące. British Airways wykona 214 lotów między Londynem a RPA w przyszłym miesiącu, podczas gdy Virgin Atlantic wykona 75, jak podaje Cirium.

„Po ostatnim oświadczeniu Sekretarza Zdrowia pracujemy nad planami dla naszych klientów i kolegów przebywających obecnie w RPA oraz tych, którzy mają podróżować z Wielkiej Brytanii w najbliższych dniach" - powiedział British Airways, partner American Airlines, w oświadczeniu. Przewoźnik zapowiedział, że skontaktuje się z klientami, których dotkną zmiany. Transatlantycki partner Delty, Virgin Atlantic, poinformował, że z powodu nowych przepisów brytyjskich odwołuje loty z Johannesburga na kilka dni. Choć podróże krajowe w dużej mierze powróciły do normy po wcześniejszym zakazie pandemii, podróże międzynarodowe pozostały brakującym elementem w procesie powrotu linii lotniczych do normalności.

W środę, dzień przed Świętem Dziękczynienia w Stanach Zjednoczonych i ogólnie jeden z najbardziej ruchliwych dni podróży w roku, Administracja Bezpieczeństwa Transportu prześwietliła ponad 2,3 miliona osób. Było to najwięcej od lutego 2020 roku, choć wciąż o 12% poniżej tego samego dnia w 2019 roku.

Southwest Airlines (ticker: LUV), Spirit Airlines (SAVE) i Allegiant Travel (ALGT)  zredukowały swoje harmonogramy lotów, aby lepiej dostosować się do personelu i operacji, a zarówno Southwest i Delta Air Lines (DAL) zwiększyły liczbę pracowników. Linie lotnicze zaoferowały udogodnienia, takie jak premie pieniężne dla pracowników chętnych do pracy w czasie świąt. Stewardesy w American, które mają doskonałą frekwencję do 2 stycznia mogą zarobić potrójne wynagrodzenie.

AAA przewidywało wcześniej w tym miesiącu, że 53,4 mln Amerykanów będzie podróżować w Święto Dziękczynienia, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z rokiem 2020 i największy jednoroczny wzrost od 2005 roku.

Zobacz także: Popyt na iPhona 13 jest ogromny, a jego sprzedaż może pobić rekordy. Apple przygotowuje swój samochód iCar - spekulują analitycy

Na warszawskim parkiecie bycze rekomendacje Enter Air 

enter-air-akcje-tygodniowy

Zobacz także: Raporty analityczne i rekomendacje giełdowe. Jak powstają i do czego są potrzebne? - Michał Kobza, GPW - Podcast 21% rocznie jak inwestować

Spółka Enter Air ma pokrycie analityczne w ramach Giełdowego Programu Wsparcia Pokrycia Analitycznego. DM BDM, 7 października, opublikował raport analityczny ze zmianą rekomendacji z TRZYMAJ na KUPUJ z ceną docelową 41,60 PLN. Kurs w tym dniu był na poziomie okolic 35 PLN. Enter Air jest największą prywatną linią lotniczą działającą w Polsce. Przewoźnik posiada sześć stałych baz operacyjnych w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Paryżu i Zurychu oraz kilka baz sezonowych. Jest notowany na GPW od 2015 roku.

Przychody Enter Air w 2019 r. wyniosły 1,6 mld zł i wzrosły o 24,6 %. W 2020 roku świat wstrzymał oddech – działalność całego rynku lotniczego było utrudnione. Grupa miała w tym okresie 470 mln zł przychodów, czyli o 70,9% mniej od 1,6 mld zł osiągniętych w 2019 r.

ebitda-zysk-netto-mln

Zobacz także: Rekomendacje i analizy dla spółek z GPW nigdy nie były tak powszechne i dostępne jak teraz. Co MiFID II i program pokrycia analitycznego zmienił na rynku

Według analityka Adriana Górniaka z DM BDM, kolejne miesiące mogą przynieść odbudowę rynku turystycznego co pozytywnie wpłynie na wyniki grupy. Podstawowym ryzykiem dla prognoz są następstwa pandemii oraz tempo odbudowy ruchu pasażerskiego i turystycznego w kolejnych okresach.

W 2019 roku Enter Air kupił za 2 mln USD 49%. akcji szwajcarskiej linii lotniczej i zmienił nazwę na Chair Airlines. Chair Airlines ma w swojej flocie trzy samoloty Airbus A319 i prowadzi przewozy na rynkach europejskich, w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Enter Air ogólnie w związku z rozwojem pandemii, ograniczyła inwestycję, redukcję wynagrodzeń oraz renegocjowała warunki umów leasingowych. Dopiero drugi kwartał tego roku przyniósł odbudowę popytu. Dane opublikowane przez Ryan Air sugerowały jak silny może być ten trend. Ryan Air, w III kwartale 2021 roku obsługiwał ok. 80% ilości pasażerów względem III kwartału 2019 roku.

Najnowsze wyniki za III kwartał 2021 roku były lepsze niż przed rokiem oraz powyżej oczekiwań analityków. Zysk operacyjny wyniósł 146,51 mln zł wobec 11,33 mln zł zysku rok wcześniej.
 

przychody-q3


„W sezonie letnim lataliśmy do większości wakacyjnych destynacji w których samoloty z logo Enter Air pojawiały się także przed pandemią. Na wielu lotniskach nawet zwiększyliśmy naszą obecność, dzięki pozyskaniu dodatkowych slotów. Umowy, które podpisaliśmy z touroperatorami zakładają też intensywny program w sezonie zimowym. Wprowadzenie dodatkowych testów przed podróżą nie było do tej pory przeszkodą dla turystów, więc mamy nadzieję, że nadal tak będzie" - skomentował członek zarządu Grzegorz Polaniecki, cytowany w komunikacie.

Po liczbie pasażerów, czyli ok. 75% w odniesieniu do III kwartału 2019 roku, którzy tłumnie wrócili do podróżowania wraz ze znoszeniem obostrzeń. Enter Air wypracował 537 mln PLN przychodów, co oznacza wzrost o ok. 184 r/r. Wynik brutto spółki wyniósł ok. 155 mln PLN. Na poziomie EBITDA Enter Air zaraportował 206 mln PLN zysku. Wynik netto był bliski 76 mln PLN. Wzrost wyników względem ubiegłego roku był spowodowany znoszeniem obostrzeń w poszczególnych krajach, pomimo negatywnych różnic kursowych (-60 mln PLN). Cash flow z działalności operacyjnej wyniósł 226 mln PLN (vs 74mln PLN przed rokiem).
 

historia-rekomendacji

Materiały: GPW / Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego

„Gdyby nie otaczające nas informacje na temat pandemii mogłoby się wydawać, że działamy w całkowicie normalnych warunkach. Dzięki naszemu unikatowemu modelowi biznesowemu, dynamika wyników finansowych jest prawie taka sama jak przed pandemią. Strata z I półrocza 2021 r. została z nawiązką odrobiona w III kwartale. Oczywiście jak zwykle wpływ na wynik publikowany w PLN mają wirtualne różnice kursowe wynikające z tego, że zobowiązania leasingowe muszą być wyceniane po kursie z dnia bilansowego, natomiast samoloty, będące przedmiotem tego finansowania, nie są wyceniane po tym kursie. Zniekształcenie wyników przez kursy walutowe zwiększa się za każdym razem, kiedy powiększamy flotę. Dla nas najważniejsze jest jednak, że Enter Air realnie zarabia i spłaca zadłużenie zaciągnięte w PFR. Realizujemy swoje kontrakty terminowo i udowadniamy, że jesteśmy jedną z najbardziej stabilnych linii lotniczych na europejskim niebie" - dodał Polaniecki.

Zobacz także: Wielki Reset to teoria spiskowa, która zaczęła zyskiwać rozgłos rok temu. Co z niej zostało?

Według ostatniego komentarza analityków do wyników finansowych, zarząd zakłada, że obecny rozwój pandemii nie zagrozi kontynuacji działalności grupy. Spółka podejmuje działania oszczędnościowe jak na przykład przesunięcie inwestycji i dostaw Boeingów B737-8 MAX. Co do określenia estymacji na przyszły okres, telekonferencja wynikowa odbędzie się 3 grudnia, gdzie zarząd odpowie na pytania analityków i dziennikarzy.

W sWIG80 Enter Air zyskał najmocniej. Kurs spółki w trakcie pierwszej sesji po publikacji wyników zyskał 8,7%, od początku tygodnia kurs wzrósł 15%, tj. z 24 PLN do 30 PLN. Jednak obrót akcjami nie przekroczył 1 mln PLN.
 

enter-air-akcje-dzienne-3

* Partnerem działu Rekomendacje w serwisie StrefaInwestorow.pl jest Giełda Papierów Wartościowych, która prowadzi Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 3.0

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.