Przychody LPP dalej rosną, a marka Sinsay odpowiada za 42% biznesu polskiego giganta odzieżowego
Obrazek użytkownika Rafał Irzyński
15 cze 2023, 16:34

Przychody LPP dalej rosną, a marka Sinsay odpowiada za 42% biznesu polskiego giganta odzieżowego

I kwartał roku obrotowego 2023/24 obfitował dla LPP we wzrost przychodów ze sprzedaży o 20%. Wzrosty są pochodną wyższej sprzedażą każdej z marek grupy. Marka Sinsay odpowiadała za 42% udziałów wszystkich przychodów.

Główną zasługą dwudziestoprocentowej dynamiki jest uruchamianie nowych sklepów stacjonarnych. Dynamika przychodów w tym segmencie wyniosła 34%. Sama sprzedaż poprzez kanał online była niższa o 5% rdr, co może być negatywną niespodzianką tego raportu kwartalnego. Marża brutto w raportowanym kwartale wyniosła 49,6% i była niższa o 1.4 p.p., co jest efektem wyższego udziału sprzedaży marki Sinsay, cechującej się niższą marżowością. Spółka podała też, że negatywny wpływ na marżę miał mniej korzystny kurs USD/PLN w ujęciu rdr.

Pozytywną obserwacją w najnowszym raporcie wynikowym jest dobra dyscyplina kosztowa. Koszty sklepów i dystrybucji były wyższe w ujęciu rok do roku o 9,1%, czyli wyraźnie poniżej dynamiki przychodów. LPP poniosło niższe wydatki na marketing online, zredukowało koszty logistyczne oraz zredukowało liczbę roboczogodzin. Zysk operacyjny Grupy LPP w I kw. 2023/24 wyniósł 231 mln zł wobec 117 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 551 mln zł wobec 369 mln zł, a zysk netto z działalności kontynuowanej 112 mln zł wobec 27 mln zł rok wcześniej.
 

l3

Źródło: LPP

Zobacz także: LPP liczy, że drugie półrocze przyniesie wzrost marż handlowych

LPP nie zwiększa poziomu inwestycji

Przy wzroście przychodów i zyskowności na tle porównywalnego okresu ubiegłego roku, Grupa praktycznie nie zwiększyła poziomu inwestycji. Wyniosły one 272 mln zł, czyli były o 3,2% wyższe rdr. Zmniejszeniu uległy wydatki na biura i logistykę, a zwiększeniu wydatki na salony.

Bardzo ciekawym zjawiskiem jest natomiast spadek zapasów o 9% w wartości nominalnej, a w przeliczeniu na jeden metr kwadratowy powierzchni handlowej o 24,3%. Jest to pochodna m.in. wyższego zatowarowania we wcześniejszych okresach, poprawy zarządzaniem towarami i praca nad przyspieszeniem rotacji.

„Rok temu to nie była normalna sytuacja. Teraz wracamy do normalnego cyklu zakupowego, więc te nadmiary towarów - w zasadzie już się ich pozbyliśmy, wracamy do normalnych poziomów zatowarowania i wchodzimy w normalny cykl, gdzie zobowiązania będą rosły. Staramy się pracować nad szybką rotacją towarów, w związku z tym znowu będzie ujemny kapitał obrotowy, więc powinniśmy w kolejnych kwartałach również generować gotówkę, pozytywne przepływy finansowe z tego zwiększania zobowiązań i szybkiej rotacji zapasów” - powiedział cytowany przez PAP wiceprezes LPP, Przemysław Lutkiewicz na wideokonferencji.
 

l1

Źródło: LPP

Zadłużenie LPP

Od strony edukacji w zakresie analizy wyników finansowych – poniższa tabelka obrazująca poziom długu netto do EBITDA jest bardzo dobrym przykładem do omówienia. Otóż spółka w raporcie publikuje tabelę dotyczącą zadłużenia, gdzie wskazane są konkretne pozycje z punktu widzenia przepisów księgowych. Wykazuje ona m.in. poziom długu netto w kwocie 4,2 mld zł oraz wskaźnik dług netto do EBITDA za ostatnie cztery kwartały na poziomie 1,5. Na pierwszy rzut oka taki poziom może wydawać się dość wysoki. Jednak jeśli skorygujemy te dane o największą pozycję – leasing finansowy (zgodnie ze standardami rachunkowości są w niej ujęte w dużej mierze zobowiązania z tytułu umów na najem lokali pod sklepy stacjonarne) oraz dodamy wartość posiadanych depozytów i funduszy inwestycyjnych w kwocie 553 mln zł, to poziom „oczyszczonego” długu netto będzie niemal na zerowym poziomie.

l2

Źródło: LPP

Wraz z publikacją najnowszego raportu finansowego, inwestorzy mogli poznać najbardziej aktualne plany i perspektywy na przyszłość od zarządu spółki. Celem na koniec obecnego roku obrotowego jest osiągnięcie 2 mln m kw. powierzchni handlowej. W kolejnych dwóch latach, sieć ma się powiększać w tempie 10-15 procent rocznie. Zarząd liczy, że w drugim półroczu spółka odnotuje wzrost marż handlowych, a celem na ten rok jest przede wszystkim wzrost rentowności. Oznacza to, że zarząd LPP oczekuje wzrostu zysku operacyjnego jak i wzrostu zysku netto. Oczekiwana marża EBIT ma wynieść ponad 10%, a marża brutto a kształtować się w przedziale 51-53%. Jako czynnik sprzyjający został wskazany tańszy dolar, dzięki czemu spółka kupuje towar taniej.

Kurs akcji LPP

LPP Akcje (1)

Zobacz także: LPP odkłada na razie plany emisji obligacji; celem na ten rok wzrost rentowności (opis)

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.